Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument is het daar niet mee eens. De Geschillencommissie oordeelt volgens haar vaste lijn dat het niet aan haar is om de redelijkheid te beoordelen van de premies waartegen de verzekeraar de risico’s onder een verzekering wenst te verzekeren. Daarnaast is niet gebleken dat de premiestijging in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De klacht van de consument is ongegrond en zijn vordering wordt afgewezen.
De commissie: "Nemen de schadelasten van een autoverzekeraar toe, bijvoorbeeld doordat de kosten van reparaties zijn gestegen of doordat er méér schade gereden wordt in de samenleving, dan kan die verzekeraar genoodzaakt zijn de premies te verhogen. De commissie is van oordeel dat het enkele feit dat de consument de voordelen die hij nu van de no-claimbeschermer heeft, zou kwijtraken bij een overstap naar een andere verzekeraar, niet maakt dat de verzekeraar de premie niet zou mogen verhogen. Het belang van de verzekeraar bij het kunnen hanteren van premies die bij de (toegenomen) schadelast passen, weegt hier
zwaarder.
"De verzekeraar heeft ook voldoende toegelicht waarom een premiestijging is doorgevoerd. Zo heeft de verzekeraar uitgelegd dat de reparatiekosten en de prijzen van onderdelen zijn gestegen. De verkeersdrukte is toegenomen, waardoor er steeds meer schades worden gemeld. Op grond van voorgaande komt de commissie tot het oordeel dat niet gebleken is dat de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is."
Reactie toevoegen
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...