Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Huis (luiken) via Pixabay

Het kan lonen om te checken of een verzekeraar bij het bepalen van de premie van de woonverzekering uitgaat van de juiste WOZ-waarde. Een verzekeraar vernieuwde de verzekering en verdubbelde bij die gelegenheid de premie van 201,44 euro naar 420,04 euro. De consument roerde zich. Het bleek dat de verzekeraar zich had vergist in de WOZ-waarde. Gevoegd bij een verhoging van twee eigen risico's door de consument kwam de juiste nieuwe premie op 326,83 euro.

De consument vond de verhoging door Centraal Beheer overigens nog steeds te gortig en beklaagde zich bij Kifid. Tevergeefs. Zoals Kifid eerder verschillende keren oordeelde, staat het de verzekeraar vrij de premie (onderbouwd) te verhogen.

In lijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep Kifid 2017-021, merkt de Geschillencommissie op dat "het niet aan Kifid is om de redelijkheid te beoordelen van de premies waartegen Verzekeraar de risico’s onder de Verzekering wenst te verzekeren. Dit kan anders zijn als de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De feiten dat de premie met bijna 95 procent is gestegen als geen rekening wordt gehouden met de premiekorting vanwege een hoger eigen risico en dat het een vakantiehuis betreft, maken niet dat hiervan sprake is". (Uitspraak GC 2019-1061)

Ook in uitspraak GC 2019-1056 gaat het om een fikse premieverhoging op de woonverzekering door Centraal Beheer: van 335,17 euro naar 652,50 euro. Ook deze consument haalt echter bakzeil.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Serge van Bezooijen - Bèta Financiële Diensten 13 januari 2020

Wordt de premie van de opstalverzekering bepaald door de WOZ waarde ?? Wat heeft de herbouwwaarde van de woning nou te maken met de WOZ waarde? Altijd verwarring #Herbouwwaarde #taxatiewaarde

Meer over
AVP biedt geen soelaas na veroordeling

AVP biedt geen soelaas na veroordeling

Consument vordert vergoeding onder zijn aansprakelijkheidsverzekering. Het betreft twee veroordelingen van consument tot betaling op grond van een geldlening, vermeerderd...

Likdoorn...

Likdoorn...

Had de consument zijn likdoorn en talgkliercyste nu wel of niet moeten melden bij het aanvragen van zijn woonlastenbescherming? Die vraag blijft hangen na Kifid-uitspraak...

FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

Een consument eiste bij Kifid dat FBTO de premieverhoging van de AVP zou beperken tot drie procent. FBTO biedt echter aan de premie op het oude niveau te houden,...

Verhoging AOW-leeftijd ligt niet in risicosfeer verzekeraar

Verhoging AOW-leeftijd ligt niet in risicosfeer verzekeraar

De omstandigheid dat de wetgever de AOW-leeftijd heeft verhoogd, is een omstandigheid die niet in de risicosfeer van de verzekeraar ligt. Aldus Kifid nog eens. De...

Zilveren bestek gebruiksvoorwerp of bijzondere bezitting?

Zilveren bestek gebruiksvoorwerp of bijzondere bezitting?

Kifid laat NN aanvullend uitkeren, omdat anders dan de verzekeraar stelde het gestolen zilveren bestek kan worden beschouwd als gebruiksvoorwerp. Volgens NN betrof...

Klant eist 336 mille wegens vermeend onterechte BKR-registratie

Klant eist 336 mille wegens vermeend onterechte BKR-registratie

Kifid maakt korte metten met de eis tot 336.000 euro schadevergoeding wegens de volgens de eiser onterechte BKR-registratie door American Express. Volgens de Geschillencommissie...

Schilderstreken van bedrijf in voetzorg…

Schilderstreken van bedrijf in voetzorg…

Kifid vindt het niet redelijk om kosten te declareren alsof de consument een schildersbedrijf had ingeschakeld, terwijl hij in werkelijkheid de schilderwerkzaamheden...

Rabobank had reden stoppen bancaire relatie niet aan Interpolis mogen melden

Rabobank had reden stoppen bancaire relatie niet aan Interpolis mogen melden

Rabobank mocht Interpolis informeren dat de bancaire relatie met de klant was beëindigd. De bank had echter niet mogen zeggen dat dit was wegens integriteitsissues,...

Geen schade ondanks onduidelijkheden in adviestraject

Geen schade ondanks onduidelijkheden in adviestraject

Het adviestraject bevat volgens Kifid veel onduidelijkheid, is onvoldoende schriftelijk vastgelegd en daardoor slecht herleidbaar. Toch hoeft de hypotheekadviseur...

Hypotheekadviseur moet 1.100 euro advieskosten vergoeden aan klant

Hypotheekadviseur moet 1.100 euro advieskosten vergoeden aan klant

Kifid laat De Hypotheker 1.100 euro advieskosten vergoeden aan een klant (uitspraak GC 2019-931). De Geschillencommissie: "Consument heeft de overeenkomst van opdracht...