Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Huis (luiken) via Pixabay

Het kan lonen om te checken of een verzekeraar bij het bepalen van de premie van de woonverzekering uitgaat van de juiste WOZ-waarde. Een verzekeraar vernieuwde de verzekering en verdubbelde bij die gelegenheid de premie van 201,44 euro naar 420,04 euro. De consument roerde zich. Het bleek dat de verzekeraar zich had vergist in de WOZ-waarde. Gevoegd bij een verhoging van twee eigen risico's door de consument kwam de juiste nieuwe premie op 326,83 euro.

De consument vond de verhoging door Centraal Beheer overigens nog steeds te gortig en beklaagde zich bij Kifid. Tevergeefs. Zoals Kifid eerder verschillende keren oordeelde, staat het de verzekeraar vrij de premie (onderbouwd) te verhogen.

In lijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep Kifid 2017-021, merkt de Geschillencommissie op dat "het niet aan Kifid is om de redelijkheid te beoordelen van de premies waartegen Verzekeraar de risico’s onder de Verzekering wenst te verzekeren. Dit kan anders zijn als de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De feiten dat de premie met bijna 95 procent is gestegen als geen rekening wordt gehouden met de premiekorting vanwege een hoger eigen risico en dat het een vakantiehuis betreft, maken niet dat hiervan sprake is". (Uitspraak GC 2019-1061)

Ook in uitspraak GC 2019-1056 gaat het om een fikse premieverhoging op de woonverzekering door Centraal Beheer: van 335,17 euro naar 652,50 euro. Ook deze consument haalt echter bakzeil.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Serge van Bezooijen - Bèta Financiële Diensten 13 januari 2020

Wordt de premie van de opstalverzekering bepaald door de WOZ waarde ?? Wat heeft de herbouwwaarde van de woning nou te maken met de WOZ waarde? Altijd verwarring #Herbouwwaarde #taxatiewaarde

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...