Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Transparantie 2 via Pixabay

Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij eerder consulteerde: consumenten voorafgaand aan het afsluiten van een particuliere schadeverzekering actief informeren over het gemiddelde bedrag van de eventuele afsluit- en doorlopende provisie per productcategorie. Voor de organisaties van financieel adviseurs hoeft provisietransparantie niet per se, maar als het dan toch moet vond Adfiz de oplossing van de minister "evenwichtig". AFM, Consumentenbond en Verbond vonden de oplossing echter niet ver genoeg gaan: zij willen dat het concrete provisiebedrag wordt getoond, nominaal dus als bedrag. Het Verbond meent nog wel dat dit fasegewijs zou kunnen worden ingevoerd.

De minister maandag: "Naar aanleiding van mijn toezeggingen uit het algemeen overleg is nogmaals met de AFM en de Consumentenbond gesproken over het voorstel, de dilemma’s die daarbij spelen en de aandachtspunten van uw Kamer bij het wetsvoorstel. Deze gesprekken steunen mij in de lijn dat de actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon dient te gelden, waarbij ik mij bewust ben van enkele zorgpunten die daarbij leven."

Volgens Adfiz suggereert "een exact bedrag een zekerheid die op dat moment nog niet te geven is. Een consument is immers gebaat bij informatie vroeg in het contact met de dienstverlener en het is precontractueel voor het advies niet mogelijk om exacte provisiebedragen te geven".

De minister vindt het belangrijk dat de consument tijdig en goed over zowel de provisie als over de dienstverlening wordt geïnformeerd. Dat moet het gelijke speelveld borgen met directe aanbieders, die ook transparant moeten zijn over hun dienstverlening. De minister handhaaft dit element. Maar hun kosten hoeven ze dus nog steeds niet te tonen.

AFM en Verbond willen dat de transparantie wordt uitgebreid naar de zakelijke markt. Hier gaat de minister vooralsnog niet in mee: "Ik zal het voorstel aanvullen met een evaluatiebepaling om deze maatregel drie jaar na inwerkingtreding te evalueren. Op dat moment kan worden overwogen of er aanleiding is om de bepalingen aan te passen en/of uit te breiden naar de zakelijk markt."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd

Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd

Adfiz heeft het uitvraagformulier WGA ERD bijgewerkt op basis van de cijfers en gegevens per 1 juli 2025. Het formulier is ook voor niet-leden van Adfiz beschikbaar....

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...

Gemberbierijs en boter op het hoofd

Gemberbierijs en boter op het hoofd

(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...