Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Transparantie 2 via Pixabay

Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij eerder consulteerde: consumenten voorafgaand aan het afsluiten van een particuliere schadeverzekering actief informeren over het gemiddelde bedrag van de eventuele afsluit- en doorlopende provisie per productcategorie. Voor de organisaties van financieel adviseurs hoeft provisietransparantie niet per se, maar als het dan toch moet vond Adfiz de oplossing van de minister "evenwichtig". AFM, Consumentenbond en Verbond vonden de oplossing echter niet ver genoeg gaan: zij willen dat het concrete provisiebedrag wordt getoond, nominaal dus als bedrag. Het Verbond meent nog wel dat dit fasegewijs zou kunnen worden ingevoerd.

De minister maandag: "Naar aanleiding van mijn toezeggingen uit het algemeen overleg is nogmaals met de AFM en de Consumentenbond gesproken over het voorstel, de dilemma’s die daarbij spelen en de aandachtspunten van uw Kamer bij het wetsvoorstel. Deze gesprekken steunen mij in de lijn dat de actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon dient te gelden, waarbij ik mij bewust ben van enkele zorgpunten die daarbij leven."

Volgens Adfiz suggereert "een exact bedrag een zekerheid die op dat moment nog niet te geven is. Een consument is immers gebaat bij informatie vroeg in het contact met de dienstverlener en het is precontractueel voor het advies niet mogelijk om exacte provisiebedragen te geven".

De minister vindt het belangrijk dat de consument tijdig en goed over zowel de provisie als over de dienstverlening wordt geïnformeerd. Dat moet het gelijke speelveld borgen met directe aanbieders, die ook transparant moeten zijn over hun dienstverlening. De minister handhaaft dit element. Maar hun kosten hoeven ze dus nog steeds niet te tonen.

AFM en Verbond willen dat de transparantie wordt uitgebreid naar de zakelijke markt. Hier gaat de minister vooralsnog niet in mee: "Ik zal het voorstel aanvullen met een evaluatiebepaling om deze maatregel drie jaar na inwerkingtreding te evalueren. Op dat moment kan worden overwogen of er aanleiding is om de bepalingen aan te passen en/of uit te breiden naar de zakelijk markt."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

De koe bij de hoorns vatten

De koe bij de hoorns vatten

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Onlangs berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving  ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...