Provisietransparantie: AFM en Consumentenbond krijgen hun zin

Transparantie 2 via Pixabay

Minister Hoekstra laat bij actieve provisietransparantie de oren hangen naar AFM, Consumentenbond en Verbond van Verzekeraars. Hij komt terug van het idee dat hij eerder consulteerde: consumenten voorafgaand aan het afsluiten van een particuliere schadeverzekering actief informeren over het gemiddelde bedrag van de eventuele afsluit- en doorlopende provisie per productcategorie. Voor de organisaties van financieel adviseurs hoeft provisietransparantie niet per se, maar als het dan toch moet vond Adfiz de oplossing van de minister "evenwichtig". AFM, Consumentenbond en Verbond vonden de oplossing echter niet ver genoeg gaan: zij willen dat het concrete provisiebedrag wordt getoond, nominaal dus als bedrag. Het Verbond meent nog wel dat dit fasegewijs zou kunnen worden ingevoerd.

De minister maandag: "Naar aanleiding van mijn toezeggingen uit het algemeen overleg is nogmaals met de AFM en de Consumentenbond gesproken over het voorstel, de dilemma’s die daarbij spelen en de aandachtspunten van uw Kamer bij het wetsvoorstel. Deze gesprekken steunen mij in de lijn dat de actieve provisietransparantie nominaal en per product per persoon dient te gelden, waarbij ik mij bewust ben van enkele zorgpunten die daarbij leven."

Volgens Adfiz suggereert "een exact bedrag een zekerheid die op dat moment nog niet te geven is. Een consument is immers gebaat bij informatie vroeg in het contact met de dienstverlener en het is precontractueel voor het advies niet mogelijk om exacte provisiebedragen te geven".

De minister vindt het belangrijk dat de consument tijdig en goed over zowel de provisie als over de dienstverlening wordt geïnformeerd. Dat moet het gelijke speelveld borgen met directe aanbieders, die ook transparant moeten zijn over hun dienstverlening. De minister handhaaft dit element. Maar hun kosten hoeven ze dus nog steeds niet te tonen.

AFM en Verbond willen dat de transparantie wordt uitgebreid naar de zakelijke markt. Hier gaat de minister vooralsnog niet in mee: "Ik zal het voorstel aanvullen met een evaluatiebepaling om deze maatregel drie jaar na inwerkingtreding te evalueren. Op dat moment kan worden overwogen of er aanleiding is om de bepalingen aan te passen en/of uit te breiden naar de zakelijk markt."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz verwacht dat de invoering van actieve provisietransparantie nu snel realiteit wordt. Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...