Psychose niet aangetoond, registratie gerechtvaardigd

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2022-0635) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument onvoldoende heeft onderbouwd dat hij ten tijde van het ongeval en de schademelding een psychose had en dat hij zich daardoor niet bewust was van de onjuiste schademelding. De consument heeft autoschade gemeld bij ZLM. Uit een vonnis van de rechtbank Zeeland-West-Brabant blijkt dat de schademelding niet overeenkomt met de werkelijkheid. De consument heeft gesteld dat hij niet opzettelijk een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven, hij kampte in de periode met psychoses. De verzekeraar stelt dat onomstotelijk vaststaat dat de consument onwaar heeft verklaard en dus sprake is van fraude en hij de gegevens van de consument in diverse registers mocht opnemen.

De commissie oordeelt dat “de consument in de procedure bij Kifid onvoldoende heeft aangetoond dat hij ten tijde van het ongeval en de schademelding een psychose had en daardoor een onjuiste melding heeft gedaan. De verklaringen van zijn familie en sportcoach bevestigen inderdaad dat het in die betreffende periode niet goed ging met de consument, maar geen van allen zijn medisch deskundigen die een diagnose kunnen stellen en kunnen vaststellen dat de consument leed aan psychoses. Datzelfde geldt ten aanzien van het stuk van de reclassering. De reclassering heeft enkel een beeld van de consument geschetst op basis van de gesprekken met de consument. Nergens in het document is aangegeven dat hij is onderzocht door een medisch deskundige die bevestigt dat hij ten tijde van het ongeval en de melding een psychose had. Bovendien was het stuk van de reclassering onderdeel van het dossier bij de rechter, maar nergens in de uitspraak staat dat de strafbare gedraging niet aan de consument kan worden toegerekend vanwege een psychose.

“De consument heeft geen andere documenten overgelegd waaruit de commissie kan concluderen dat de consument ten tijde van het ongeval, of de melding of in de periode daarna een psychose had en daardoor niet opzettelijk onjuist heeft verklaard.

“Bovendien wist de consument na de uitspraak wel hoe het ongeval daadwerkelijk was gebeurd en heeft hij de verzekeraar ook toen niet hierover geïnformeerd. De verzekeraar heeft derhalve terecht de gegevens van de consument opgenomen in diverse registers en bij de duur van de registraties de persoonlijke omstandigheden voldoende meegenomen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...

BKR-registratie blijft staan ondanks schone lei

BKR-registratie blijft staan ondanks schone lei

(Kifid-uitspraak GC 2022-0657) De consument is van mening dat zijn belang bij het kopen van een huis zwaarder weegt dan het belang van de bank bij handhaving van...

Gaslek niet per se plotselinge gebeurtenis

Gaslek niet per se plotselinge gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2022-0644) Lekkage aan de gasleiding. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument geen recht heeft op vergoeding van de door hem gemaakte...

Uitspraak Kifid cool voor klant

Uitspraak Kifid cool voor klant

(Kifid-uitspraak GC 2022-0645) De consument maakt bezwaar tegen de bij zijn aflopend krediet geplaatste achterstandsmelding in het CKI. Hij stelt dat hij door deze...

Wegvallen begeleiding geen geldige annuleringsreden

Wegvallen begeleiding geen geldige annuleringsreden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0637) De consument heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, omdat hij zijn wintersportvakantie heeft moeten annuleren. Als reden voor...

Geen AVP-dekking bij schade toegebracht door verzekerden onderling in spelsituatie

Geen AVP-dekking bij schade toegebracht door verzekerden onderling in spelsituatie

(Kifid-uitspraak GC 2022-0638) De jongste zoon van de consument is aan het springen op de trampoline in de tuin. Op enig moment springt de oudste zoon van de consument...

Kifid laat ING buitenlandhypotheek toch verlengen

Kifid laat ING buitenlandhypotheek toch verlengen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0621) De consumenten hebben in 2005 een aflossingsvrije hypothecaire geldlening van de bank (ING) gekregen voor de financiering van een...

Klacht van 144 mille tegen adviseur strandt bij Kifid

Klacht van 144 mille tegen adviseur strandt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2022-0629) Kifid geeft de consumenten die 144 mille van hun hypotheekadviseur eisten geen gelijk. De adviseur is bij de indicatieve berekeningen...

Ook compact advies is advies

Ook compact advies is advies

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening...

Geldverstrekker hoefde risico-opslag niet aan te passen

Geldverstrekker hoefde risico-opslag niet aan te passen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0606) De consumenten stellen dat Munt voor iedere klant die in dezelfde risicoklasse valt, een zelfde risico-opslag moet berekenen. De overeenkomst...