Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Overleg klant document via Pixabay

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.” Aldus de onafhankelijke Raad van Advies die adviseert over de Vertrouwensmonitor Banken. De Raad: “Het klantcontact wordt steeds minder persoonlijk en meer digitaal. Deze digitalisering is verder versterkt door corona. Consumenten zijn ook tevreden over de digitale dienstverlening. Men vindt het wel lastiger om – wanneer nodig – contact te krijgen met de bank. Banken snijden ook steeds meer in hun fysieke contactmogelijkheden door onder andere het sluiten van kantoren. Ook is men wanneer het contact eenmaal gelegd is, minder tevreden over de kwaliteit van het contact.

“Ook beter kan de communicatie van de banken naar klanten over de rol van banken bij de corona­crisis. Veel klanten hebben geen idee of banken veel of weinig hulp bieden aan mensen die financieel worden getroffen door de coronacrisis.”

Het vertrouwen in de bankensector en de eigen bank is het afgelopen jaar stabiel gebleven, waarbij in de loop van het jaar sprake was van een lichte stijging. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken 2020. Klanten geven de sector een hogere score op transparantie. Het vertrouwen wordt verder in positieve zin bepaald door online dienstverlening en deskundigheid. Wel daalt het sectorcijfer op klantcontact. Weliswaar namen minder klanten dan vorig jaar contact op met hun bank. Maar tegelijk gaven iets minder klanten aan dat hun vraag goed was behandeld.

De NVB: “Terugkijkend op 2020 en het verloop van het consumentenvertrouwen, kunnen we zeggen dat de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen in banken grillig verliep. Sommige klanten voelden de crisis direct in hun portemonnee. En niet in alle gevallen kon de bank een tevredenstemmende oplossing aandragen. Tegelijkertijd zien we dat het algemene vertrouwen in de bankensector stabiel is gebleven. Ook zien we dat er nog ruimte voor verbetering is. Dit omdat het onderzoek aangeeft dat een deel van de klanten geen contact met ons heeft gezocht die toch voor een financiële uitdaging stonden.”

Privacy

Klanten gaven eerder aan dat het vertrouwen ook wordt beïnvloed door hoe de sector omgaat met privacy en haar maatschappelijke rol. Belangrijk is dat banken actief laten zien wat zij bijdragen aan een betere wereld. Daarom zijn in 2020 ook deze twee aspecten onderzocht. Consumenten geven banken – op een schaal tot vijf - een 3,6 op (de omgang met) privacy en een 3,4 op de manier waarop zij omgaan met hun maatschappelijke rol.

 

 

Reactie toevoegen

 
Nederlandse banken betalen 2,2 miljard euro aan ECB voor negatieve rentetarieven

Nederlandse banken betalen 2,2 miljard euro aan ECB voor negatieve rentetarieven

Banken in de eurozone zagen in totaal meer dan 20 miljard euro van hun balans verdwijnen sinds de introductie van het negatieve rentetarief van de Europese Centrale...

NVB: vraagtekens bij minimumkapitaalregel

NVB: vraagtekens bij minimumkapitaalregel

De NVB zet grote vraagtekens bij de keuze voor een minimumkapitaalregel en de huidige vormgeving vanuit het toekomstperspectief van één Europese markt....

"Voor gezonde investeringsplannen is altijd financiering"

"Voor gezonde investeringsplannen is altijd financiering"

"Voor gezonde investeringsplannen is altijd financiering beschikbaar." Dat stelt de NVB in een position paper. De NVB: "Ondanks relatief hogere kosten willen banken...

Banken en verzekeraars helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Banken en verzekeraars helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs....

Bankinbeeld.nl: dashboard van de bankensector

Bankinbeeld.nl: dashboard van de bankensector

De NVB is de site bankinbeeld.nl begonnen. De nieuwe site geeft actuele feiten en cijfers over de Nederlandse bankensector. Het 'dashboard' geeft op dit moment...

Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

De invoering van de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering is succesvol verlopen. Dit constateren SEO Economisch Onderzoek en de Universiteit van Amsterdam in de...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

De bankensector verduidelijkt en scherpt de eigen Code Banken aan op een aantal punten. De sector reageert hiermee op de kritiek die dit voorjaar vanuit de politiek...

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

"Helaas blijkt uit het rapport van de AFM niet welke banken foutieve berekeningen gemaakt hebben. Wij roepen betreffende geldverstrekkers dan ook op om zelf open...

Banken in makkelijke taal

Banken in makkelijke taal

De NVB heet het onderdeel 'Banken in makkelijke taal' toegevoegd aan haar site. Het onderdeel is speciaal voor mensen – jong en oud – die niet graag...