Rabobank mag bbq weggeven bij adviesgesprek

Barbeque Weber

De AFM zegt geen moeite hebben met de actie van de Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen, waarin het aangaan van een adviesgesprek voor een hypotheek wordt beloond met een Weber-BBQ van 99,99 euro.

De website van de bank leest: "Volgt er aansluitend op het bezoek aan het zomer inloopspreekuur (op 1 juli en 5 augustus, red.) een adviesgesprek voor 1 oktober 2017 bij Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen? Dan ontvang jij tijdens het adviesgesprek een Weber barbecue ter waarde van 99,99 euro cadeau zodat je heerlijk kan barbecueën in jouw nieuwe woning!"

De AFM verklaart tegenover VVP dat een welkomstcadeau of incentive om in gesprek te raken moet kunnen, zolang het niet doorschiet. Het mag niet zo zijn dat de consument door het aanbod wordt verleid de hypotheek of verzekering te sluiten. De AFM wil ook niet dat het aanbod in geld is. Het moet ludiek blijven.

De toezichthouder vindt het ook geen probleem als de adviseur de consument een bos bloemen of iets dergelijks geeft wanneer het adviesgesprek succesvol was.

 

Jeroen Wolfsen (MoneyWise) blijft moeite houden met de actie. Wolfsen tweette vorige week: "Beste # Afm een BBQ weggeven voor Rabo #hypotheek adviesgesprek .Mag dat? levelplaying field, distributiekosten?" 

Wolfsen nu: "Het vreemde is dat het mag, maar de afm het ook onwenselijk vindt. Daar komt nog bij dat on de distributiekosten aanbieders rekening moeten houden met verkoopkosten. Als men gratis bbq's gaat weggeven, moet dat(op termijn) iets doen met die distributiekosten."

 

Schadeverzekeringen

Bij schadeverzekeringen is er geen provisieverbod. Maar ook daar is het standpunt van de AFM dat "het niet zo moet zijn dat het cadeau richting geeft aan het advies of het sluiten van een overeenkomst. Daarmee is de klant niet gebaat, dus houd het bij een geste. Wat bij hypotheken niet mag, mag bij een schadeverzekering wel, namelijk een geldbedrag in de vorm van korting of voucher. Bij schadeverzekering is er wettelijk gezien dus geen onderscheid tussen een bedragje of cadeautje".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Kramer - 3 augustus 2017

Omdraaien. Heb al reclame gemaakt. Hoop dat er honderden voor de deur staan.

Meer over
Datapositie AFM versterkt

Datapositie AFM versterkt

"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Om het gelijke speelveld te borgen, komen er - naast de actieve provisietransparantie voor adviseurs en bemiddelaars - ook aanvullende verplichtingen voor directe...

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

De donderdag gepubliceerde interpretatie van de AFM van actieve provisietransparantie zet vooral de feiten op een rij. De toezichthouder gaat niet in op de CFD-interpretatie:...

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

De meeste financiële ondernemingen geven in AFM-onderzoek aan dat zij voldoen aan de basisvereisten van de SFDR, een deel loopt achter. Er is nog werk te doen...

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 wordt gewijzigd in verband met de doorwerking van de verordening cryptoactiva (MiCAR) in het AFM-toezicht. Klik...

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...