Rapportcijfers en klantreviews verzekeraars in beeld

Verzekeraars in beeld

De website verzekeraarsinbeeld.nl geeft een overzicht van de rapportcijfers die klanten aan hun eigen verzekeraar toekennen. Hiermee zien consumenten hoe verzekeraars onderling scoren op klantgerichtheid, duidelijkheid, contact en deskundigheid. De ranglijsten zijn bedoeld om consumenten te helpen bij het bepalen van hun keuze en maken meteen duidelijk op welke punten ruimte is voor verbetering.

De website is gebaseerd op onderzoek van TNS Nipo en biedt naast rapportcijfers ook klantreviews. In totaal zijn ruim 5000 klantreacties te raadplegen. “De klant kan beter dan wie ook de prestaties van verzekeraars beoordelen. Klantervaringen en de cijfers die klanten toekennen staan daarom centraal in deze site. Het maakt inzichtelijk hoe verzekeraars zich tot elkaar verhouden en dat zal de vernieuwing in de sector een impuls geven”, verwacht Verbondsdirecteur Richard Weurding.

Aan de ‘benchmark’ nemen in totaal vijftig verzekeraars en/of labels deel. De deelnemers krijgen rapportcijfers op zes aspecten van klantbediening. De site geeft gemiddelden, maar ook gedetailleerder informatie per onderwerp. Klanten kunnen via de site gemakkelijk nagaan hoe door henzelf geselecteerde verzekeraars onderling scoren. In totaal zijn 11.216 klanten van verzekeraars ondervraagd. Het Verbond gaf klanten zowel bij de opzet van het nieuwe onderzoek als bij de weergave van de resultaten op de website een belangrijke rol. “Nieuw en ook best spannend, is dat we nu op een laagdrempelige manier openheid geven over de scores per verzekeraar", zegt Weurding. Het biedt volgens ons waardevolle informatie voor de klant."

TNS Nipo zal het onderzoek jaarlijks herhalen, zodat duidelijk wordt waar er sprake is van verbeteringen. Bij de eerste meting kwamen als best scorende verzekeraars de schadeverzekeraars ZLM en ANWB Verzekeren naar voren. Centraal Beheer en Interpolis delen samen de derde plaats.

Reactie toevoegen

 
Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Het Verbond van Verzekeraars inventariseert de schade na een brand in de nacht van maandag op dinsdag. Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om waterschade. De brand...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...