Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Woning verhuur via Pixabay

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli 2016 betaalden voor het oversluiten van hun hypotheek naar een lagere hypotheekrente. Afgelopen week was de zitting bij de rechtbank in Amsterdam.

Tijdens deze zitting konden de beide partijen, vergezeld door hun advocaten, hun standpunten toelichten. Uitkomst was dat partijen de rechtbank uiterlijk 11 december moeten laten weten of ze er alsnog onderling zijn uitgekomen of dat er een vonnis moet komen.

Als partijen niet met elkaar tot overeenstemming komen, streeft de rechtbank ernaar om op 15 januari uitspraak te doen.

De consumentenorganisaties eisen dat Delta Lloyd een herberekening maakt conform de AFM leidraad voor klanten die hun hypotheek voor 14 juli 2016 hebben overgesloten, of daarop extra hebben afgelost boven de boetevrije ruimte van tien tot twintig procent. De consumentenorganisaties menen dat Delta Lloyd in die periode een veel te hoge boeterente heeft berekend aan haar klanten.

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Huiseigenaren financieren de hypotheekrenteaftrek straks zelf. Dat concludeert Vereniging Eigen Huis op grond van onderzoek dat zij door SEO heeft laten doen. Eigen...

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Een woningverkoper die bij overdracht geen definitief energielabel overhandigt, loopt volgens Vereniging Eigen Huis kans op een boete van 435 euro. Tot 1 november...

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Huiseigenaren die nog in 2021 een (hybride) warmtepomp gaan installeren of al hebben geïnstalleerd, kunnen volgens Eigen Huis het beste in 2022 de subsidie...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...