Registratie scheldende klant teruggebracht van acht jaar naar twee weken

Vloeken verboden via Pixabay

Kifid noemt het terecht dat een klant na zijn scheldkanonnades door Allianz werd geregistreerd. Maar zij brengt de registratie terug van acht jaar naar twee weken (uitspraak GC 2021-0273).

De Geschillencommissie is van oordeel dat “de wijze waarop de consument zich tegenover medewerkers van de verzekeraar heeft uitgelaten kan worden aangemerkt als een Gebeurtenis in de zin van de GVPV die een risico vormt voor de veiligheid en integriteit van de verzekeraar. Vervolgens moet worden beoordeeld of de opname in de interne registers voldoet aan het proportionaliteitsbeginsel.

“De verzekeraar heeft de consument niet geconfronteerd met zijn gedrag en bovendien heeft hij de consument niet rechtstreeks over de registraties geïnformeerd. De verzekeraar heeft erkend dathij dit wel had moeten doen. Een confrontatie had de consument de gelegenheid gegeven een uitleg te geven over de omstandigheden die van invloed waren op zijn persoonlijke situatie en zijn emoties. Die mogelijkheid heeft de consument op dat moment niet gehad.

“Met deze omstandigheden moet bij de afweging van de belangen rekening worden gehouden. Alles afwegend vindt de commissie een registratieduur in beide registers proportioneel tot twee weken na de verzenddatum van deze uitspraak. De registraties zullen de consument er voldoende van hebben doordrongen dat het onheus bejegenen van medewerkers van een verzekeraar niet wordt geaccepteerd en dat dit gedrag de verzekeraar noopt tot het nemen van maatregelen die de consument in zijn belangen kunnen schaden. De commissie spreekt de verwachting uit dat dit de consument er in de toekomst van zal weerhouden zich opnieuw op een dergelijke wijze uit te laten.”

Op 23 april 2019 heeft de consument ernstige letselschade geleden als gevolg van een defecte heet-waterkraan in zijn woning. Hij heeft de verhuurder aansprakelijk gesteld voor de schade en die heeft op zijn beurt de schade gemeld op zijn aansprakelijkheidsverzekering bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft een onderzoek naar de oorzaak en de hoogte van de schade ingesteld. In november verloor de klant zijn geduld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nellie Mol - nvt 6 april 2021

Zoals zo vaak bij de stelling is deze vraag niet met eens of oneens te beantwoorden. Ja ik heb e herkenning en nee ik gebruik hem nog niet omdat er te veel verzekeraars zijn die dit nog niet kunnen verwerken.

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...