Registratie scheldende klant teruggebracht van acht jaar naar twee weken

Vloeken verboden via Pixabay

Kifid noemt het terecht dat een klant na zijn scheldkanonnades door Allianz werd geregistreerd. Maar zij brengt de registratie terug van acht jaar naar twee weken (uitspraak GC 2021-0273).

De Geschillencommissie is van oordeel dat “de wijze waarop de consument zich tegenover medewerkers van de verzekeraar heeft uitgelaten kan worden aangemerkt als een Gebeurtenis in de zin van de GVPV die een risico vormt voor de veiligheid en integriteit van de verzekeraar. Vervolgens moet worden beoordeeld of de opname in de interne registers voldoet aan het proportionaliteitsbeginsel.

“De verzekeraar heeft de consument niet geconfronteerd met zijn gedrag en bovendien heeft hij de consument niet rechtstreeks over de registraties geïnformeerd. De verzekeraar heeft erkend dathij dit wel had moeten doen. Een confrontatie had de consument de gelegenheid gegeven een uitleg te geven over de omstandigheden die van invloed waren op zijn persoonlijke situatie en zijn emoties. Die mogelijkheid heeft de consument op dat moment niet gehad.

“Met deze omstandigheden moet bij de afweging van de belangen rekening worden gehouden. Alles afwegend vindt de commissie een registratieduur in beide registers proportioneel tot twee weken na de verzenddatum van deze uitspraak. De registraties zullen de consument er voldoende van hebben doordrongen dat het onheus bejegenen van medewerkers van een verzekeraar niet wordt geaccepteerd en dat dit gedrag de verzekeraar noopt tot het nemen van maatregelen die de consument in zijn belangen kunnen schaden. De commissie spreekt de verwachting uit dat dit de consument er in de toekomst van zal weerhouden zich opnieuw op een dergelijke wijze uit te laten.”

Op 23 april 2019 heeft de consument ernstige letselschade geleden als gevolg van een defecte heet-waterkraan in zijn woning. Hij heeft de verhuurder aansprakelijk gesteld voor de schade en die heeft op zijn beurt de schade gemeld op zijn aansprakelijkheidsverzekering bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft een onderzoek naar de oorzaak en de hoogte van de schade ingesteld. In november verloor de klant zijn geduld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nellie Mol - nvt 6 april 2021

Zoals zo vaak bij de stelling is deze vraag niet met eens of oneens te beantwoorden. Ja ik heb e herkenning en nee ik gebruik hem nog niet omdat er te veel verzekeraars zijn die dit nog niet kunnen verwerken.

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...