Repatriëring duurde niet te lang

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-799) Consumenten vorderen 1.000 euro immateriële schadevergoeding van Allianz Global Assistance omdat zij menen dat de repatriëring onnodig lang heeft geduurd. Verzekeraar heeft toegelicht waarom de repatriëring vijf dagen nadat Consument A. fit-to-fly was verklaard, heeft plaatsgevonden. De Geschillencommissie is van oordeel dat Verzekeraar niet is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit de verzekeringsovereenkomst. Bovendien komt de gevorderde immateriële schadevergoeding niet voor toewijzing in aanmerking. Vordering afgewezen.

De Commissie: “Volgens artikel 4 lid 2 van de toepasselijke verzekeringsvoorwaarden (zie de bijlage bij de uitspraak) dient Verzekeraar, voor zover externe omstandigheden dit niet onmogelijk maken, binnen een redelijke termijn hulp te verlenen. Uit het dossier volgt dat Verzekeraar het dossier van Consument A. op 12 september 2019 heeft gekregen, dat op 13 september 2019 met Consumenten is gesproken over wat zij wel en niet konden en dat de medisch adviseur heeft geoordeeld dat rolstoelen en een begeleider nodig waren. Pas na het vinden van een begeleider kunnen de vluchten worden geboekt. De stelling van Consumenten dat zij geen begeleiding nodig hadden, kan de Commissie niet volgen. Consumenten hebben onweersproken gelaten dat zij beiden een rolstoel nodig hadden en dit staat daarom vast. Bovendien hadden zij twee koffers en was er sprake van een of meer andere medische aandoeningen, zoals bleek bij de terugkoppeling. Onder die omstandigheden ligt het niet in de rede dat Verzekeraar, op wiens verantwoordelijkheid de repatriëring rust, Consumenten zonder begeleiding naar huis laat gaan. Overigens blijktuit de in het dossier opgenomen telefoonnotities ook niet dat door of namens Consumenten om een repatriëring zonder begeleiding is gevraagd.

“Consumenten hebben nagelaten om het door hen gestelde geestelijk letsel met voldoende concrete gegevens te onderbouwen en daarom is dit niet komen vaststaan.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...