Repatriëring duurde niet te lang

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-799) Consumenten vorderen 1.000 euro immateriële schadevergoeding van Allianz Global Assistance omdat zij menen dat de repatriëring onnodig lang heeft geduurd. Verzekeraar heeft toegelicht waarom de repatriëring vijf dagen nadat Consument A. fit-to-fly was verklaard, heeft plaatsgevonden. De Geschillencommissie is van oordeel dat Verzekeraar niet is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit de verzekeringsovereenkomst. Bovendien komt de gevorderde immateriële schadevergoeding niet voor toewijzing in aanmerking. Vordering afgewezen.

De Commissie: “Volgens artikel 4 lid 2 van de toepasselijke verzekeringsvoorwaarden (zie de bijlage bij de uitspraak) dient Verzekeraar, voor zover externe omstandigheden dit niet onmogelijk maken, binnen een redelijke termijn hulp te verlenen. Uit het dossier volgt dat Verzekeraar het dossier van Consument A. op 12 september 2019 heeft gekregen, dat op 13 september 2019 met Consumenten is gesproken over wat zij wel en niet konden en dat de medisch adviseur heeft geoordeeld dat rolstoelen en een begeleider nodig waren. Pas na het vinden van een begeleider kunnen de vluchten worden geboekt. De stelling van Consumenten dat zij geen begeleiding nodig hadden, kan de Commissie niet volgen. Consumenten hebben onweersproken gelaten dat zij beiden een rolstoel nodig hadden en dit staat daarom vast. Bovendien hadden zij twee koffers en was er sprake van een of meer andere medische aandoeningen, zoals bleek bij de terugkoppeling. Onder die omstandigheden ligt het niet in de rede dat Verzekeraar, op wiens verantwoordelijkheid de repatriëring rust, Consumenten zonder begeleiding naar huis laat gaan. Overigens blijktuit de in het dossier opgenomen telefoonnotities ook niet dat door of namens Consumenten om een repatriëring zonder begeleiding is gevraagd.

“Consumenten hebben nagelaten om het door hen gestelde geestelijk letsel met voldoende concrete gegevens te onderbouwen en daarom is dit niet komen vaststaan.”

 

 

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...