Resultaten Adfiz-leden in 2022 boven verwachting

Document via Pixabay

De resultaten over 2022 zijn voor de meeste bij Adfiz aangesloten advieskantoren boven verwachting. Ook de daling in hypotheken was lager dan verwacht. Voor 2023 zijn de verwachtingen minder uitbundig dan vorig jaar, maar nog wel positief. De strategische focus ligt dit jaar vooral op actief klantbeheer en groei binnen de bestaande klantenkring. Dat zijn de uitkomsten van de Nieuwjaarspeiling van de adviseursorganisatie.

Over 2022 zijn de resultaten bij driekwart van de kantoren positief, en opnieuw zijn daarmee de verwachtingen van een jaar eerder (61 procent) overtroffen. Net als voorgaande jaren vertonen kantoren vanaf zes fte vaker groei (bij 89 procent omzetgroei) dan kantoren van een tot en met vijf fte (bij 65 procent omzetgroei). De gemiddelde omzetstijging is dit jaar bij die kleinere kantoren wel twee keer zo groot als bij de grotere kantoren (vijftien versus zeven procent).

Adfiz: “Kijkend naar adviessegmenten steeg de omzet voor schade en leven positief bij zo’n tien tot vijftien procent meer kantoren dan verwacht en meer dan in 2021. De ontwikkeling op de hypotheekmarkt was nog maar bij vier op de tien kantoren een groeimarkt. Dat is een flinke daling ten opzichte van het jaar ervoor toen het nog bij 67 procent steeg, maar het was ook fors meer dan de 23 procent kantoren die op groei hadden gerekend. Niettemin is vooral duidelijk dat bij hypotheken de groei eruit is. Bij de kleinere kantoren resulteert de daling van hypotheekomzet ook zichtbaar in een daling van de totale omzet.”

In 2023 verwacht zo’n 20 procent minder kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2022. Dit wordt vooral veroorzaakt door de hypotheekmarkt. Liefst 76 procent verwacht voor hypotheken een daling, en nog maar zeven procent verwacht in dat segment een lichte stijging. Voor schade en leven rekent ruim 60 procent zowel particulier als zakelijk nog op een stijging van de omzet.

Prioriteiten verschillen met kantoorgrootte

Actief klantbeheer staat weer terug bovenaan de prioriteitenlijstjes. Bij zeven op de tien kantoren staat het in de Top Vijf strategische prioriteiten, en bij drie op de tien is het de topprioriteit. Groei in de zakelijke markt blijft voor ruim de helft een Top Vijf prioriteit, maar is in de ranking wel iets gezakt. Dit komt vooral doordat kleinere kantoren er minder prioriteit aan geven.

Adfiz: “Tussen kleinere en grotere kantoren zijn weer opvallende verschillen waar te nemen. Bij beide heeft groei in de zakelijke markt meer prioriteit dan groei in de particuliere markt, maar het verschil in belang is bij de kantoren met zes of meer fte aanzienlijk groter. Als het gaat om digitalisering, efficiënte werkprocessen en beschikbare data valt op dat dit bij grotere kantoren nog veel belangrijkere issues zijn dan bij de kleinere kantoren. Betere communicatie over de waarde van de dienstverlening en actief klantbeheer scoort bij kleinere kantoren dan weer relatief hoog. Ook zit de transitie van administratief naar meer advies georiënteerd bij kleinere kantoren juist in de lift, terwijl bij grotere kantoren de focus hierop is afgenomen.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....