Resultaten DFO-onderzoek Serviceproviders 2024

Bureau DFO heeft de resultaten van zijn Serviceprovider Onderzoek 2024 gepubliceerd. Per categorie worden de volgende serviceproviders als hoogst gewaardeerd:
Hypotheken (tot aan 700 kantoren): LNI
Hypotheken (meer dan 700 kantoren): VCN Hypotheken
Franchise hypotheken: Financieel Fit
Consumptief krediet: VCN Kredieten
Schade Particulier: BSB Volmachten
Schade Zakelijk: BSB Volmachten
Inkomen: VCN Verzekeringen
Het DFO Serviceprovider Onderzoek 2024 is gebaseerd op 2.023 waarnemingen. Van 31 serviceproviders (negentien unieke serviceproviders) zijn voldoende waarnemingen verkregen om betrouwbare uitspraken te doen over de waardering die de gebruikers van deze serviceproviders toekennen.
Consolidatie en schaalvergroting
Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO: "“Wij zien momenteel veel bewegingen bij serviceproviders. Voor een deel gaat het hierbij om consolidaties, voor een deel ook om verticale integratie binnen de bedrijfskolom. Daarnaast is te zien dat meer serviceproviders kiezen voor verbreding van hun dienstenpakket waardoor voor het intermediair het mogelijk wordt om met minder serviceproviders samen te werken. Op dit moment werken de respondenten in het onderzoek nog gemiddeld met 3,2 serviceproviders samen. 39 procent van de respondenten geeft aan het liefst samen te werken met één serviceprovider.
"In het algemeen zie je dat er ook bij serviceproviders sprake is van schaalvergroting. Wij denken een aantal paralellen te zien met de ontwikkelingen die zich in de afgelopen twee jaar hebben voorgedaan bij de leveranciers van software op het gebied van advies en bemiddeling. Ook daar heeft een ontwikkeling plaatsgevonden van consolidatie en schaalvergroting.
Bewust verbeteringsbeleid
"Een waardevol onderdeel van het onderzoek vind ik het historische verloop van de waarderingen per serviceprovider. Bij een aantal serviceproviders is te zien dat deze een fors aantal jaren achter elkaar slechter beoordeeld worden dan het jaar daarvoor. Ik vind het bijzonder te zien dat het bij die ondernemingen kennelijk niet lukt de weg naar boven weer te vinden. Tegelijkertijd zijn er ook ondernemingen waar je elk jaar een iets hogere waardering per dienstverleningsaspect ziet. Onze ervaring is dat dit geen toeval is, maar een bewust beleid om aan de verbetering van die aspecten structureel aandacht te besteden."
Reactie toevoegen
Deskundigheid binnendienst en acceptatiebeleid bepalende factoren
Van de verschillende aspecten van dienstverlening, aldus Bureau DFO en Atentikmarketing, hecht het intermediair in vrijwel alle deelgebieden aan de deskundigheid...
Resultaten performance onderzoek DFO en Atentikmarketing
Atentikmarketing en Bureau DFO hebben de resultaten bekend gemaakt van hun jaarlijkse performance onderzoek, waarin adviseurs wordt gevraagd verzekeraars en geldverstrekkers...
De Goudse minderheidsaandeelhouder Bureau DFO
De Goudse wordt per 1 april 2025 voor 30 procent minderheidsaandeelhouder van Bureau DFO. De activiteiten van Bureau DFO worden in de komende jaren ongewijzigd voortgezet...
"Groeiende belangstelling adviseurs voor verduurzaming woningmarkt"
Van de hypotheekadviseurs onderkent 85 procent dat verduurzaming van de woning steeds belangrijker is bij een hypotheeklening. Dit blijkt uit de Vakpaper Duurzaam...

Winnaars DFO Performance Onderzoek Aanbieders 2024
Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance Onderzoek Aanbieders 2024, uitgevoerd in samenwerking met Attentikmarketing. Hypotheken: 1. Obvion,...
Bureau DFO weer van start met Performance Onderzoek
Bureau DFO is in samenwerking met Atentikmarketing weer gestart met haar jaarlijkse Performance onderzoek. Adviseurs kunnen nog tot medio augustus meedoen aan het...

ROMEO Groep neemt FlexFront over
Romeo Groep neemt alle aandelen van FlexFront B.V. over. Ook worden de daaraan gerelateerde midoffice activiteiten van BCMGlobal Nederland overgedragen. De komende...
Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders
"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...
"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"
Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...






