"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

Peter Mols 2022

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie. De richtlijn doet een beroep op de gedeelde verantwoordelijkheid van provinciale ketenpartners. De SIVI-richtlijn is opgesteld in samenwerking met Adfiz en wordt ondersteund door de NVGA en het Verbond van Verzekeraars.

Jaarlijks verzenden verzekeraars en serviceproviders binnen de Provinciale keten ruim 200 miljoen boekingsberichten en meer dan 10 miljoen digitale documenten. Adviseurs en serviceproviders gebruiken deze berichten voor het verwerken van polisinformatie, onderliggende documentatie en boekingen. Aanvullend verstrekken adviseurs deze documenten digitaal of op papier aan de klant. Fouten en onnauwkeurigheden in deze berichten leiden tot onnodige kosten bij verwerking door adviseurs, aldus SIVI. "Met het oog op het enorme aantal berichten (boekingsberichten en digitale documenten) en het grote aantal betrokken partijen is de kwaliteit van berichten rond prolongatie van grote invloed op de performance en kosten in en van de keten. Datakwaliteit en verwerkbaarheid van data en documenten luistert nauw, de efficiëntie van berichtenverkeer gaat makkelijk verloren bij uitval. Uitval leidt immers tot handmatige invoer. Alle betrokken partijen in het distributieproces moeten onderling rekening houden met elkaar en met de impact van eigen handelen op andere partijen in de keten."

De Richtlijn biedt een overzicht van alle huidige varianten van verzending (scenario’s) en onderscheidt daarbij drie groepen: ideaal (oftewel het doelscenario), alternatief en onwenselijk. De SIVI doelstelling is dat verzekeraars en serviceproviders berichten verzenden zonder fouten en ongewenste scenario’s omzetten naar het doelscenario.

Enno Wiertsema (Directeur Adfiz): “Deze Richtlijn is een noodzakelijke stap om onnodige kosten voor de adviseur  en zijn klanten te vermijden en de adviseur in staat te stellen zijn klanten op adequate wijze te bedienen.”

Richard Weurding (Directeur Verbond van Verzekeraars): “Om iedereen van ketenoptimalisatie te laten profiteren, is het essentieel dat we een gedeelde verantwoordelijkheid ervaren en uitdragen. Een zorgvuldige overdracht van data en documenten is daarbij belangrijk.”

Ron Gardenier (Voorzitter NVGA): “Voor service providers is deze Richtlijn een oproep en een uitkomst tegelijkertijd; een belangrijke stap voor de keten!”

Peter Mols (Directeur SIVI): “Solidariteit bij het gebruik van standaarden bepaalt nadrukkelijk het succes van het hebben van standaarden. Daarom doe ik een oproep aan verzenders van berichten om werk te maken van het doelscenario.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Postel - Heuven Advies 25 augustus 2022

Als de labelwaardemethode LBW (zoals de code genoemd is waarmee de berichten worden opgebouwd) juist word toegepast door verzekeraars dan is het berichtenverkeer in no-time geoptimaliseerd. Helaas weten de automatisering afdelingen niet waar ze mee bezig zijn. Verouderde dat-bases die ten grondslag liggen aan de systemen bij de verzekeraars zorgen ervoor dat de optimalisering van keten integratie en berichtenverkeer niet gaat lukken. Dus mooi verhaal, maar als je niet bij de bron begint word het niet wat.

Meer over
Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Dekking overstromingsrisico grote rivieren in maak voor particulieren

Verzekeraars werken aan een oplossing voor compensatie van schade als een grote rivier zoals de Maas buiten de dijken treedt. Of in een nog erger scenario: als de...

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling in het vernieuwde Adfiz Prestatie Onderzoek. In taal waren er 45 initiatieven...

Wiertsema (Adfiz): professionaliteit in plaats van regeldruk

Wiertsema (Adfiz): professionaliteit in plaats van regeldruk

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot minder regeldruk. Wiertsema: “Met wat meer vertrouwen in elkaar en elkaars professionaliteit...

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

(Adfiz in het katern Ken je vak! in VVP 5)  Sinds 1 augustus 2022 gelden er voor werknemers in Europa nieuwe minimumregels voor arbeidsvoorwaarden op grond...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Adfiz: "Controleer diploma's"

Adfiz: "Controleer diploma's"

“Zorg voor controle op diploma’s, zodat je adviesbevoegdheid op orde is voor alle gebieden waar je actief bent.” Aldus Adfiz in reactie op de AFM...

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Verbond positief over rapport DNB ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’

Het Verbond van Verzekeraars is positief over het rapport ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ dat DNB heeft gepubliceerd. Het Verbond: "Nederlandse...

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz is blij met het amendement van GroenLinks en PvdA voor handhaving van het huidige UPO-model. Adfiz: “In onze reactie op het wetsvoorstel toekomst pensioenen...

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

“Het is goed dat het ministerie van Financiën heeft aangekondigd te willen kijken naar de adviesdefinitie. En daar kan wat mij betreft niet snel genoeg...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...