"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

Peter Mols 2022

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie. De richtlijn doet een beroep op de gedeelde verantwoordelijkheid van provinciale ketenpartners. De SIVI-richtlijn is opgesteld in samenwerking met Adfiz en wordt ondersteund door de NVGA en het Verbond van Verzekeraars.

Jaarlijks verzenden verzekeraars en serviceproviders binnen de Provinciale keten ruim 200 miljoen boekingsberichten en meer dan 10 miljoen digitale documenten. Adviseurs en serviceproviders gebruiken deze berichten voor het verwerken van polisinformatie, onderliggende documentatie en boekingen. Aanvullend verstrekken adviseurs deze documenten digitaal of op papier aan de klant. Fouten en onnauwkeurigheden in deze berichten leiden tot onnodige kosten bij verwerking door adviseurs, aldus SIVI. "Met het oog op het enorme aantal berichten (boekingsberichten en digitale documenten) en het grote aantal betrokken partijen is de kwaliteit van berichten rond prolongatie van grote invloed op de performance en kosten in en van de keten. Datakwaliteit en verwerkbaarheid van data en documenten luistert nauw, de efficiëntie van berichtenverkeer gaat makkelijk verloren bij uitval. Uitval leidt immers tot handmatige invoer. Alle betrokken partijen in het distributieproces moeten onderling rekening houden met elkaar en met de impact van eigen handelen op andere partijen in de keten."

De Richtlijn biedt een overzicht van alle huidige varianten van verzending (scenario’s) en onderscheidt daarbij drie groepen: ideaal (oftewel het doelscenario), alternatief en onwenselijk. De SIVI doelstelling is dat verzekeraars en serviceproviders berichten verzenden zonder fouten en ongewenste scenario’s omzetten naar het doelscenario.

Enno Wiertsema (Directeur Adfiz): “Deze Richtlijn is een noodzakelijke stap om onnodige kosten voor de adviseur  en zijn klanten te vermijden en de adviseur in staat te stellen zijn klanten op adequate wijze te bedienen.”

Richard Weurding (Directeur Verbond van Verzekeraars): “Om iedereen van ketenoptimalisatie te laten profiteren, is het essentieel dat we een gedeelde verantwoordelijkheid ervaren en uitdragen. Een zorgvuldige overdracht van data en documenten is daarbij belangrijk.”

Ron Gardenier (Voorzitter NVGA): “Voor service providers is deze Richtlijn een oproep en een uitkomst tegelijkertijd; een belangrijke stap voor de keten!”

Peter Mols (Directeur SIVI): “Solidariteit bij het gebruik van standaarden bepaalt nadrukkelijk het succes van het hebben van standaarden. Daarom doe ik een oproep aan verzenders van berichten om werk te maken van het doelscenario.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Postel - Heuven Advies 25 augustus 2022

Als de labelwaardemethode LBW (zoals de code genoemd is waarmee de berichten worden opgebouwd) juist word toegepast door verzekeraars dan is het berichtenverkeer in no-time geoptimaliseerd. Helaas weten de automatisering afdelingen niet waar ze mee bezig zijn. Verouderde dat-bases die ten grondslag liggen aan de systemen bij de verzekeraars zorgen ervoor dat de optimalisering van keten integratie en berichtenverkeer niet gaat lukken. Dus mooi verhaal, maar als je niet bij de bron begint word het niet wat.

Meer over
Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

De aanpak van meer structurele problemen komt nog onvoldoende uit de verf, reageert het Verbond van Verzekeraars op de Miljoenennota 2023. "Veel aandacht is erop...

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz roept alle geldverstrekkers op om – eventueel tijdelijk – (financiële) drempels die consumenten ervaren bij het verlagen van de risico-opslag...

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Een gezamenlijke werkgroep vanuit de overheid en de financiële sector gaat heldere transitiepaden uitstippelen voor verduurzaming. Dan weten sectoren waar ze...

Adfiz Zakelijk Platform 2022: Duurzaamheid en Verzekerbaarheid

Adfiz Zakelijk Platform 2022: Duurzaamheid en Verzekerbaarheid

Het Zakelijk Platform van Adfiz staat woensdag 21 september in het teken van Duurzaamheid en Verzekerbaarheid. Voor leden is de toegang gratis. Niet-leden kunnen...

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Het terugdringen van de achterstanden bij het beoordelen van langdurig zieke werknemers mag niet ten koste gaan van activering en re-integratie bij ziekte en arbeidsongeschiktheid....

Adfiz Zomersessie open voor alle financieel adviseurs

Adfiz Zomersessie open voor alle financieel adviseurs

De Adfiz Zomersessie Wetsvoorstel toekomst pensioenen van 30 augustus is toegankelijk voor alle financieel adviseurs. De laatste zomersessie van dit jaar staat...

SFDR-regels aangescherpt

SFDR-regels aangescherpt

(Adfiz in Ken je vak! VVP 3-2022) Sinds maart 2021 gelden er Europese regels voor beleggingsadviezen en informatieverschaffing over duurzaamheid van bepaalde financiële...

Adfiz: meld het als geldverstrekker geen maatwerkofferte meer wil leveren

Adfiz: meld het als geldverstrekker geen maatwerkofferte meer wil leveren

Adfiz roept adviseurs op om een melding te doen als een hypotheekverstrekker geen maatwerkofferte wil leveren waar dat eerst geen probleem was. Adfiz: "De Telegraaf...

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir, meldt Adfiz, verstrekt op verzoek weer de jaaropgave betaalde AOV-premie. Adfiz: "Navraag bij Movir leert dat het niet verstrekken van deze jaaropgave te...

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

De Goudse, aldus Adfiz, erkent dat in de nieuwsbrief die verzonden is naar aanleiding van de lancering van de Reis App explicieter had kunnen worden vermeld hoe...