Robo advies heeft de toekomst

AdviceRobo

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.

 

Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd gevraagd hoe zij de opkomst van online en robo advies zien.

Volgens 56 procent van de geldverstrekkers is de oorzaak van de huidige kredietproblemen een gevolg van inadequate geldverstrekking
Meer dan de helft van de geldverstrekkers denkt dat onvoldoende krediet terecht komt bij de goede leners en te veel krediet verstrekt wordt aan de slechte. Een betere inschatting van kredietrisico’s kan die situatie verbeteren. 83 procent ziet machine learning als een belangrijk hulpmiddel om het kredietrisico beter in te schatten.
Voor een verantwoorde kredietverstrekking, vindt driekwart dat het gebruik van big data helpt bij een betere inschatting van kredietrisico’s; 83 procent van de geldverstrekkers ziet advies robo’s die machine learning toepassen bij het scoren van krediet als een belangrijk hulpmiddel. Verder gelooft 64 procent dat robo advies inzetbaar is bij alle typen kredietverstrekkers.

De inzet van robo advies wordt belemmerd door het vertrouwen in mensen en de huidige slechte datakwaliteit. 84 procent van de geldverstrekkers heeft meer vertrouwen in mensen en hun ervaring, dan in artificiële intelligentie; 82 procent noemt de eigen datakwaliteit als grootste barrière voor het gebruik van robo advies.

Diederick van Thiel, oprichter en ceo van AdviceRobo: “Dit Finextra onderzoek toont aan dat de industrie de mogelijkheden van robo advies voor krediet en kredietscores ook ziet. Daarmee kunnen ze online en gepersonaliseerd leningen verstrekken bij cost income ratio’s van tussen 30 en 40 procent. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van nieuwe technologie nieuwe kansen biedt voor geldverstrekkers en voor mensen zonder of weinig krediethistorie die nu buiten de boot vallen. Ik nodig geldvertrekkers uit om deze nieuwe technieken te omarmen en zo de enorme voordelen te ervaren in plaats van zich te laten beperken door allerlei belemmeringen.”

 


 

Reactie toevoegen

 
Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...

Het vuur van... Chris Emans

Het vuur van... Chris Emans

Chris Emans, directeur Wonen & Welzijn (Ammerzoden) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit....

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker...

Hypotheekrenteaftrek minder belangrijk dan advies

Hypotheekrenteaftrek minder belangrijk dan advies

Zes op de tien samenwonenden zoekt onafhankelijk advies bij een hypotheekadviseur (62 procent). Op de gekozen hypotheekvorm, zijn vooral de aanbeveling van de adviseur,...

"banken geven geen onafhankelijk advies"

"banken geven geen onafhankelijk advies"

Hypotheekadviseurs van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur pleiten voor een verplichte waarschuwingstekst voor consumenten die gebruik willen maken...