Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis
"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral ook op immaterieel vlak doorwerkt. Wij kunnen namelijk veel meer helpen waarmaken dan de buitenwereld beseft. En die té onderbelichte kant van ons vak, daar mogen we best wel wat meer aandacht aan schenken", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijden het lustrumevent waarop gevierd werd dat Adfiz 115 jaar geleden werd opgericht.
Voor Van der Linden is dit nu juist hét aspect van het financieel adviesvak dat het adviesvak zo mooi maakt. "Dáár haal ik mijn voldoening uit. Dát is wat wij de maatschappij te bieden hebben. Over zingeving en betekenis gesproken!"
Het maatschappelijke zit 'm ook in al die initiatieven van adviseurs om aandacht te vragen voor maatschappelijke issues. "Maar wat we niet mogen vergeten is dat ons vak zelf, datgene wat we dag in dag uit de hele dag doen, ook een en al purpose is", aldus Van der Linden. "Wij maken allemaal dagelijks het verschil door onze klanten te helpen hun dromen uit te laten komen. Niet alleen met financiële adviezen en producten, maar ook door naar ze te luisteren, vragen te stellen, angsten en belemmeringen in kaart te brengen, zaken op een rijtje te zetten, hun diepere wensen op tafel te krijgen en ze een pad te tonen waardoor ze hun dromen ineens wél kunnen verwezenlijken. Of waardoor ze ineens wél weer van een goede nachtrust kunnen genieten."
Dit is volgens de Adfiz-voorzitter ook wat de sector meer moet uitstralen naar jongeren toe. "Als ik dát verhaal vertel aan jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een studie of op de arbeidsmarkt, dan zie ik dat dat landt. Dan zie ik dat ze beseffen wat voor impact ze kunnen hebben op de maatschappij als ze kiezen voor het financieel adviesvak. En dat vervult me met trots. Trots op ons vak en op wat wij, adviseurs, teweeg kunnen brengen."
Van der Linden wees ook op alle partners met wie adviseurs dit waar kunnen maken, ook al is niet overal een oplossing voor. "Maar de meeste aanbieders ken ik als betrokken partijen die er, net zoals wij, écht willen zijn voor hun klanten. Ook zij ervaren het juk van zware regelgeving en technische bottlenecks. Maar ook zij beseffen dat ze een cruciale rol spelen binnen de maatschappij. En dat ze er samen met ons voor moeten zorgen dat we die rol blijven houden. Niet voor eigen gewin, maar voor de consument. Zodat die met onze hulp van een goede nachtrust kan blijven genieten en zijn dromen kan blijven najagen."
Reactie toevoegen
Reacties
S. van Kinsbergen - Grootbank 17 juni 2024
Blah blah blah. 'De adviseur' die het zogezegd allemaal voor de klant doet maar wel voor een paar zakken met poen z'n tent (klanten) overdraagt aan de hoogste bieder van de consoliderende partijen in de markt. De heer Roger van der Linden incluis. De enige hoop die deze adviseurs hebben is dat klanten niet gaan wandelen en lui blijven. De toegevoegde waarde van de adviseurs is al jaren aan het afnemen, net als het personeelsbestand van deze archaïsche sector waar niemand meer wil werken. Standaard adviesrapportjes voor een veel te hoge prijs en schadeafhandeling door een callcenter waar ze een paar tientjes per maand voor afdragen. Deze overbodige schakel tussen aanbieder (geldverstrekker/verzekeringsmaatschappij) en klant zal verdwijnen.
Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'
Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...
Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel
De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...
Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten
Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...
Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden
Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz). Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...
Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"
Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...
Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt
Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...
"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"
In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...
(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...