Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

Roger van der Linden

"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral ook op immaterieel vlak doorwerkt. Wij kunnen namelijk veel meer helpen waarmaken dan de buitenwereld beseft. En die té onderbelichte kant van ons vak, daar mogen we best wel wat meer aandacht aan schenken", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijden het lustrumevent waarop gevierd werd dat Adfiz 115 jaar geleden werd opgericht.

Voor Van der Linden is dit nu juist hét aspect van het financieel adviesvak dat het adviesvak zo mooi maakt. "Dáár haal ik mijn voldoening uit. Dát is wat wij de maatschappij te bieden hebben. Over zingeving en betekenis gesproken!"

Het maatschappelijke zit 'm ook in al die initiatieven van adviseurs om aandacht te vragen voor maatschappelijke issues. "Maar wat we niet mogen vergeten is dat ons vak zelf, datgene wat we dag in dag uit de hele dag doen, ook een en al purpose is", aldus Van der Linden. "Wij maken allemaal dagelijks het verschil door onze klanten te helpen hun dromen uit te laten komen. Niet alleen met financiële adviezen en producten, maar ook door naar ze te luisteren, vragen te stellen, angsten en belemmeringen in kaart te brengen, zaken op een rijtje te zetten, hun diepere wensen op tafel te krijgen en ze een pad te tonen waardoor ze hun dromen ineens wél kunnen verwezenlijken. Of waardoor ze ineens wél weer van een goede nachtrust kunnen genieten."

Dit is volgens de Adfiz-voorzitter ook wat de sector meer moet uitstralen naar jongeren toe. "Als ik dát verhaal vertel aan jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een studie of op de arbeidsmarkt, dan zie ik dat dat landt. Dan zie ik dat ze beseffen wat voor impact ze kunnen hebben op de maatschappij als ze kiezen voor het financieel adviesvak. En dat vervult me met trots. Trots op ons vak en op wat wij, adviseurs, teweeg kunnen brengen."

Van der Linden wees ook op alle partners met wie adviseurs dit waar kunnen maken, ook al is niet overal een oplossing voor. "Maar de meeste aanbieders ken ik als betrokken partijen die er, net zoals wij, écht willen zijn voor hun klanten. Ook zij ervaren het juk van zware regelgeving en technische bottlenecks. Maar ook zij beseffen dat ze een cruciale rol spelen binnen de maatschappij. En dat ze er samen met ons voor moeten zorgen dat we die rol blijven houden. Niet voor eigen gewin, maar voor de consument. Zodat die met onze hulp van een goede nachtrust kan blijven genieten en zijn dromen kan blijven najagen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

S. van Kinsbergen - Grootbank 17 juni 2024

Blah blah blah. 'De adviseur' die het zogezegd allemaal voor de klant doet maar wel voor een paar zakken met poen z'n tent (klanten) overdraagt aan de hoogste bieder van de consoliderende partijen in de markt. De heer Roger van der Linden incluis. De enige hoop die deze adviseurs hebben is dat klanten niet gaan wandelen en lui blijven. De toegevoegde waarde van de adviseurs is al jaren aan het afnemen, net als het personeelsbestand van deze archaïsche sector waar niemand meer wil werken. Standaard adviesrapportjes voor een veel te hoge prijs en schadeafhandeling door een callcenter waar ze een paar tientjes per maand voor afdragen. Deze overbodige schakel tussen aanbieder (geldverstrekker/verzekeringsmaatschappij) en klant zal verdwijnen.

Verder kijken dan bubbels

Verder kijken dan bubbels

(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...

Finfin van Adfiz gaat veranderen

Finfin van Adfiz gaat veranderen

Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...

Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...