Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

Roger van der Linden

"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral ook op immaterieel vlak doorwerkt. Wij kunnen namelijk veel meer helpen waarmaken dan de buitenwereld beseft. En die té onderbelichte kant van ons vak, daar mogen we best wel wat meer aandacht aan schenken", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijden het lustrumevent waarop gevierd werd dat Adfiz 115 jaar geleden werd opgericht.

Voor Van der Linden is dit nu juist hét aspect van het financieel adviesvak dat het adviesvak zo mooi maakt. "Dáár haal ik mijn voldoening uit. Dát is wat wij de maatschappij te bieden hebben. Over zingeving en betekenis gesproken!"

Het maatschappelijke zit 'm ook in al die initiatieven van adviseurs om aandacht te vragen voor maatschappelijke issues. "Maar wat we niet mogen vergeten is dat ons vak zelf, datgene wat we dag in dag uit de hele dag doen, ook een en al purpose is", aldus Van der Linden. "Wij maken allemaal dagelijks het verschil door onze klanten te helpen hun dromen uit te laten komen. Niet alleen met financiële adviezen en producten, maar ook door naar ze te luisteren, vragen te stellen, angsten en belemmeringen in kaart te brengen, zaken op een rijtje te zetten, hun diepere wensen op tafel te krijgen en ze een pad te tonen waardoor ze hun dromen ineens wél kunnen verwezenlijken. Of waardoor ze ineens wél weer van een goede nachtrust kunnen genieten."

Dit is volgens de Adfiz-voorzitter ook wat de sector meer moet uitstralen naar jongeren toe. "Als ik dát verhaal vertel aan jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een studie of op de arbeidsmarkt, dan zie ik dat dat landt. Dan zie ik dat ze beseffen wat voor impact ze kunnen hebben op de maatschappij als ze kiezen voor het financieel adviesvak. En dat vervult me met trots. Trots op ons vak en op wat wij, adviseurs, teweeg kunnen brengen."

Van der Linden wees ook op alle partners met wie adviseurs dit waar kunnen maken, ook al is niet overal een oplossing voor. "Maar de meeste aanbieders ken ik als betrokken partijen die er, net zoals wij, écht willen zijn voor hun klanten. Ook zij ervaren het juk van zware regelgeving en technische bottlenecks. Maar ook zij beseffen dat ze een cruciale rol spelen binnen de maatschappij. En dat ze er samen met ons voor moeten zorgen dat we die rol blijven houden. Niet voor eigen gewin, maar voor de consument. Zodat die met onze hulp van een goede nachtrust kan blijven genieten en zijn dromen kan blijven najagen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

S. van Kinsbergen - Grootbank 17 juni 2024

Blah blah blah. 'De adviseur' die het zogezegd allemaal voor de klant doet maar wel voor een paar zakken met poen z'n tent (klanten) overdraagt aan de hoogste bieder van de consoliderende partijen in de markt. De heer Roger van der Linden incluis. De enige hoop die deze adviseurs hebben is dat klanten niet gaan wandelen en lui blijven. De toegevoegde waarde van de adviseurs is al jaren aan het afnemen, net als het personeelsbestand van deze archaïsche sector waar niemand meer wil werken. Standaard adviesrapportjes voor een veel te hoge prijs en schadeafhandeling door een callcenter waar ze een paar tientjes per maand voor afdragen. Deze overbodige schakel tussen aanbieder (geldverstrekker/verzekeringsmaatschappij) en klant zal verdwijnen.

Van verkoper naar adviseur

Van verkoper naar adviseur

De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz heeft een Q&A actieve provisietransparantie gepubliceerd. Een van de vragen waar het document op ingaat, is of het verplicht is de term provisie te gebruiken....

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven...

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseurs op om melding te maken van fouten in berichten. Op die manier kan de verwerking van berichten in de administratie van adviseurs...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...