Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”
Ron Bavelaar nam op 1 oktober jl. wegens pensionering afscheid als ceo van Univé. Hij kwam over van Yarden en had daarvoor de scepter gezwaaid bij De Hypotheekshop. Enerverende functies in een uitdagende tijd. VVP vraagt hem wat hij de sector meegeeft en wat hij meeneemt. “Mijn belangrijkste les is om je klant op de eerste, de medewerkers op de tweede en het rendement op de derde plek te zetten. Dan komt het rendement min of meer vanzelf.” Op het gebied van solidariteit vindt hij dat er nog veel te winnen is als financiële sector.
Hoe ben jij in het verzekeringsvak beland?
Na de Hypotheekshop werd ik benaderd door het search bureau dat in opdracht van Yarden opzoek was naar een directievoorzitter. Nu stond een uitvaartorganisatie niet direct bovenaan mijn lijstje als volgende uitdaging maar na het lezen van de beschrijving van de organisatie vond ik de functie toch zeer interessant. Yarden had een Uitvaartbedrijf (verzorging van de overledene en begeleiding van de uitvaart) een crematoriabedrijf en een verzekeraar van uitvaartpolissen. Zo ben ik dus in het verzekeringsvak beland. Ik had geen achtergrond in de verzekeringsbranche maar heb er wel tegen aan geschurkt in mijn Hypotheekshop tijd.
Wat heb je zo leuk gevonden aan het werken als financieel dienstverlener?
Met mijn achtergrond in de communicatie is vanuit de behoeften en belangen van de klant denken een tweede natuur geworden. Ik ben maatschappelijk geëngageerd en wil het goede doen, dat geeft mij zingeving en veel energie. In mijn banen in de financiële wereld heb ik daar gelukkig invulling aan kunnen geven. Het provisieverbod bij De Hypotheekshop, Mijn Laatste Wensen Uitvaartverzekering bij Yarden en het verder ontwikkelen van solidariteit, menselijk maat en verduurzaming bij Univé.
Verzekeraars hebben een belangrijke maatschappelijke rol. Vervullen ze die ook adequaat volgens jou? Waar is er nog te winnen?
Of het adequaat gebeurt, kan ik niet goed beoordelen, maar wat ik zie, is dat iedere verzekeraar wel zijn of haar invulling probeert te geven aan de maatschappelijk rol die verzekeraars hebben. Er is natuurlijk altijd te winnen vooral als het gaat om verduurzaming. Specifiek voor het onderwerp verzekerbaarheid denk ik dan aan preventieve maatregelen om schade en ziekten te voorkomen of te beperken, daar is nog zeer veel te winnen om risico’s verzekerbaar te houden.
Voor wat betreft solidariteit vrees ik dat we als branche toch niet zo solidair zijn als we zouden willen zijn. Denk daarbij aan grote groepen mensen die we onbedoeld en onbewust uitsluiten. Zoals mensen met een migratie achtergrond, laaggeletterden en mensen met een beperking, die we met onze huidige communicatiemiddelen en teksten eenvoudigweg niet of in ieder geval niet goed genoeg weten te bereiken.
Ook dichter bij huis is ook nog veel te winnen, denk bijvoorbeeld aan studenten die zich te vaak niet hebben verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid met alle risico’s van dien. Deze verzekering is zo belangrijk dat hij eigenlijk verplicht zou moeten zijn.
Noem drie sleutel- of kantelmomenten die jij hebt gezien in de markt (verzekeraars/adviseurs).
- Een echt kantelmoment vond ik de overstromingen in Limburg. Wat leidde tot een discussie over toekomstige verzekerbaarheid en over de noodzaak om primaire keringen ook verzekerbaar te maken met een publiek/private oplossing, waarover diepgaande besprekingen worden gevoerd;
- Corona, waardoor een pandemie ineens niet meer een (bijna) ondenkbaar stress scenario in de ORSA berekeningen is. Thuiswerken gewoon goed is geworden en bepaling van toekomstige schadelast een extra dimensie heeft gekregen;
- Noodzaak tot verduurzaming, enerzijds vanuit de klimaatrisico’s en het Parijs-akkoord en anderzijds door de CSRD-wetgeving. Hoewel naar mijn mening wetgeving voor de achterblijvers is zorgt deze er wel voor dat verduurzaming niet meer weg te denken is als belangrijk onderwerp aan de bestuurstafel.
Wat waren voor jou persoonlijk hoogte-/dieptepunten in je carrière?
Laat ik met de dieptepunten beginnen. Ernstige ziekten/overlijden van medewerkers, het overlijden vorig jaar van een collega-bestuurder en onlangs van onze voorzitter van de Ondernemingsraad zijn persoonlijk dieptepunten.
Hoogtepunten vind ik voor mijzelf moeilijk te benoemen vooral ook omdat deze altijd in gezamenlijkheid gerealiseerd werden. Wanneer ik dan toch iets moet noemen, zijn dat de verdere verankering van solidariteit, menselijke maat en, nog voordat de CSRD-wetgeving in beeld was, verduurzaming in de organisaties waar ik leiding aan mocht geven. Maar vooral het feit dat ik in al mijn functies mocht samenwerken met getalenteerde collega’s waar ik veel van geleerd heb.
Welke verzekeringsuitdagingen zie jij voor de toekomst?
De uitdagingen liggen op het vlak van klimaatveranderingen die het verzekerbaar houden van huidige risico’s onder druk zullen zetten. Maar ook het verzekeren van nieuwe risico’s die als gevolg van klimaatveranderingen op ons af komen en de publieke opinie hiervoor een beroep op de verzekeraars zal doen.
Andere uitdagingen komen vanuit verduurzaming en dan met name uit Scope 3 waardoor verzekeraars moeten rapporteren over CO2-emissies in de waardeketen die zij (in)direct beïnvloeden en zich committeren aan een ambitie om deze emissies te verkleinen.
Geef een ondernemersles die jij hebt geleerd in je loopbaan.
Mijn belangrijkste les is om je klant op de eerste, de medewerkers op de tweede en rendement op de derde plek te zetten. Dan komt het rendement min of meer vanzelf. Draai je de volgorde om en streef je naar een zo hoog mogelijk rendement dan breng je vroeg of laat je organisatie in de problemen.
Wat zou je financieel dienstverleners willen meegeven?
Dat de verzekeringsbranche een prachtige branche is met een belangrijke maatschappelijk rol en functie en een grote verantwoordelijkheid. En dat het een voorrecht is om die verantwoordelijkheid te mogen dragen.
Reactie toevoegen
Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente
Door de NHG-korting betaalden starters sinds jaar en dag gemiddeld de laagste rente op hun hypotheek. Daar lijkt met ingang van het huidige kwartaal verandering...
De Hypotheekshop: geen aandacht voor maatwerk in verkiezingsprogramma's
Een probleem dat een steeds groter obstakel voor bepaalde groepen consumenten vormt, maar waar in de verkiezingsprogramma’s nog geen aandacht voor is, zijn...
Dertig jaar vast valt uit de Top Drie
Door de ultra lage hypotheekrente van de laatste jaren werden de langere rentevaste perioden 20 en 30 jaar vast steeds populairder. Beide behoorden vanaf 2017 tot...
Hypotheekshop: familiehypotheek als alternatief voor jubelton
De 'familiehypotheek' is een goed alternatief voor de ‘jubelton’-regeling die in januari 2024 eindigt, stelt de Hypotheekshop. "Deze oplossing is voor...
Renteverhogingen leiden tot piek in hypotheekaanvragen
Bijna alle actieve geldverstrekkers, op twee na, hebben deze week hun hypotheekrentes verhoogd. Een handvol zelfs twee maal. Dat zorgt voor een heuse piek van hypotheekaanvragen,...
Omgekeerde rentecurve nog nooit zo extreem
“Hoewel we in het verleden wel vaker een omgekeerde rentecurve voor de hypotheekrente hebben gezien, is deze nog nooit zo extreem geweest sinds we begonnen...
Variabele hypotheekrente stijgt al een jaar
Terwijl de (middel)lange hypotheekrente sinds oktober vorig jaar het toonbeeld is van stabiliteit, geldt dat volgens De Hypotheekshop bepaald niet voor de variabele...
Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt
De Hypotheekshop heeft de Online Hypotheekmodule gelanceerd, volledig gerobotiseerd advies voor starters op de huizenmarkt. De starter blijft de mogelijkheid houden...
Coöperatie Univé heeft het jaar 2022 afgesloten met een nettoverlies van 65 miljoen euro. Tegenvallende (niet-gerealiseerde) beleggingsresultaten door...
Hause hypotheekaanvragen bij aanbieders
"Door de renteverhogingen komen er deze week extra veel hypotheekaanvragen binnen bij aanbieders, van consumenten (vooral starters, maar ook doorstromers en verhogers)...