Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier LI 2018 resized

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier spitst zijn antwoorden toe op de ontwikkelingen binnen het volmachtkanaal.

Wat gaat er momenteel goed in het volmachtkanaal?

“Positief is de aandacht voor de professionaliteit en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van het volmachtbedrijf. Zo is de implementatie van het normenkader een kwaliteitsimpuls voor het hele kanaal geweest. Dit geldt ook voor de samenwerkingsvormen, ontstaan binnen het volmachtkanaal, waarbij gebruik wordt gemaakt van elkaars kennis en kunde. De resultaten in het volmachtkanaal (zie ook het onlangs verschenen rapport Performance Volmacht) laten zien dat 2017 een positieve bijdrage heeft geleverd aan het rendement van de schadeportefeuille. Het aandeel van volmacht als distributiekanaal groeit, hetgeen eveneens te danken is aan de oplossingsgerichtheid van volmachtbedrijven ten aanzien van het thema onverzekerbaarheid. Door coverholder-constructies via Lloyds of door actief op de assurantiebeurs te worden, creëren volmachtbedrijven extra capaciteit. Vanuit Aon constateer ik dat er binnen EMEA een brede belangstelling is voor het volmacht-distributiekanaal waardoor het aannemelijk is te veronderstellen dat volmacht ook in andere landen een volwaardig en succesvol distributiekanaal gaat worden.”

Wat kan er beter binnen het volmachtkanaal?

“We moeten elkaar als businesspartners beter weten te vinden. We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen. Verder zien we dat het verlenen van een volmacht door wet- en regelgeving en door uitingen van toezichthouders steeds moeizamer tot stand komt Het gebeurt wel, maar vaak met de handrem erop. Voor een goed functioneren van het kanaal (waarbij er grip op de kosten wordt gehouden) is het noodzakelijk dat een volwaardig volmachtbedrijf de regie van een verzekeraar als het ware moet kunnen overnemen zonder dat dit tot dubbele kosten leidt. Evident is dat de penvoering op professionele wijze moet gebeuren. Dat moet beter, hetgeen deels met vertrouwen tussen de businesspartners te maken heeft maar ook bewijsvoering speelt hier een belangrijke rol. Tot slot: de kwaliteit van data raakt het hele kanaal en daarin moeten we met elkaar nog een behoorlijke inspanning doen om die te verhogen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...