Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier LI 2018 resized

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier spitst zijn antwoorden toe op de ontwikkelingen binnen het volmachtkanaal.

Wat gaat er momenteel goed in het volmachtkanaal?

“Positief is de aandacht voor de professionaliteit en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van het volmachtbedrijf. Zo is de implementatie van het normenkader een kwaliteitsimpuls voor het hele kanaal geweest. Dit geldt ook voor de samenwerkingsvormen, ontstaan binnen het volmachtkanaal, waarbij gebruik wordt gemaakt van elkaars kennis en kunde. De resultaten in het volmachtkanaal (zie ook het onlangs verschenen rapport Performance Volmacht) laten zien dat 2017 een positieve bijdrage heeft geleverd aan het rendement van de schadeportefeuille. Het aandeel van volmacht als distributiekanaal groeit, hetgeen eveneens te danken is aan de oplossingsgerichtheid van volmachtbedrijven ten aanzien van het thema onverzekerbaarheid. Door coverholder-constructies via Lloyds of door actief op de assurantiebeurs te worden, creëren volmachtbedrijven extra capaciteit. Vanuit Aon constateer ik dat er binnen EMEA een brede belangstelling is voor het volmacht-distributiekanaal waardoor het aannemelijk is te veronderstellen dat volmacht ook in andere landen een volwaardig en succesvol distributiekanaal gaat worden.”

Wat kan er beter binnen het volmachtkanaal?

“We moeten elkaar als businesspartners beter weten te vinden. We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen. Verder zien we dat het verlenen van een volmacht door wet- en regelgeving en door uitingen van toezichthouders steeds moeizamer tot stand komt Het gebeurt wel, maar vaak met de handrem erop. Voor een goed functioneren van het kanaal (waarbij er grip op de kosten wordt gehouden) is het noodzakelijk dat een volwaardig volmachtbedrijf de regie van een verzekeraar als het ware moet kunnen overnemen zonder dat dit tot dubbele kosten leidt. Evident is dat de penvoering op professionele wijze moet gebeuren. Dat moet beter, hetgeen deels met vertrouwen tussen de businesspartners te maken heeft maar ook bewijsvoering speelt hier een belangrijke rol. Tot slot: de kwaliteit van data raakt het hele kanaal en daarin moeten we met elkaar nog een behoorlijke inspanning doen om die te verhogen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...