Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft de verzekeraar verzocht zijn schade te vergoeden onder zijn inboedelverzekering dan wel zijn reisverzekering. De verzekeraar heeft de dekking onder beide verzekeringen afgewezen. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar dat mocht doen. Voor dekking onder de reisverzekering is niet voldaan aan de definitie van reis. Voor dekking onder de inboedelverzekering is niet voldaan aan het vereiste van braakschade. Een coulance uitkering is juridisch niet afdwingbaar.
De commissie "begrijpt dat het verblijf in de kliniek een positief effect had op de consument, maar dit verblijf kwalificeert niet als een reis in vrije tijd met als doel ontspanning. Het doel van het verblijf in de kliniek is veeleer genezing/herstel geweest. Daarnaast moet er sprake zijn van een verblijf buiten de woonplaats. Begrijpt de commissie het goed, dan is de kliniek waar de consument verbleef, gevestigd in de woonplaats van de consument
"De inboedelverzekering biedt alleen dekking voor diefstal van inboedel buiten de woning van de consument, wanneer de inboedel na een inbraak uit een afgesloten gebouw gestolen is. Van inbraak is echter geen sprake geweest. De spullen van de consument zijn gestolen toen hij even naar het toilet was. Daarmee is niet voldaan aan de vereisten die de inboedelverzekering stelt aan dekking voor diefstal. Ook onder de inboedelverzekering mocht de verzekeraar de dekking afwijzen. Het verweer van de verzekeraar dat de consument mobiele apparaten niet heeft meeverzekerd, kan daarom onbesproken blijven.
Menselijke maat
"De consument geeft aan dat hij hoopt dat de verzekeraar de menselijke maat toepast en alsnog zijn schade vergoedt. De commissie leest dit als een verzoek om een coulance uitkering. Coulance is echter niet juridisch afdwingbaar. De commissie kan daarom de verzekeraar niet verplichten tot het doen van een coulance uitkering."
Reactie toevoegen
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


