Scale of Significance maakt liefde van bedrijven zichtbaar

Scale of Signifcance 2019

Op de dag dat de Financial Times op de voorpagina in koeienletters schreef: ‘Capitalism. Time for a Reset.' presenteerde het kernteam van de Scale of Significance tijdens een bijeenkomst in Amersfoort de eerste tools die de liefde van bedrijven zichtbaar maken.

De Scale of Significance, de thermometer van de nieuwe economie, is een initiatief van bedrijvenbedenker Bert Rorije en Erik Friedeberg, mede-eigenaar van Manifesto, een accountant die het over een andere boeg gooit: mensen eerst, dan cijfers. Ruim anderhalf jaar geleden ontstond het idee om een Scale of Significance, een Schaal van Betekenis, te ontwikkelen. Dit is een instrument dat bedrijven niet langer vergelijkt op louter financiële aspecten, maar ook op intrinsieke waarden.

Friedeberg: “Nadat het idee was gelanceerd, stroomden de positieve reacties binnen. De behoefte aan een dergelijk instrument was en is groot. Wel is het een enorme uitdaging om een nieuw instrument te ontwikkelen, dat niet uitgaat van bestaande denkrichtingen.”

Eind 2018 organiseerde Manifesto in CIRCL, het circulaire gebouw van ABN Amro  op de Zuidas, een creathon met 150 deelnemers. Vandaaruit werd een ontwikkelteam van twintig deelnemers opgericht dat alle ideeën samenbracht en zoveel mogelijk denkrichtingen en vragen de revue liet passeren. Om de tool daadwerkelijk te ontwikkelen is vervolgens een kernteam opgericht van mensen met verschillende expertises, leeftijden en achtergronden, waaronder: Daan de Langen (ASR), Ralph Thurm (reporting 3.0), Jan-Peter Bogers, Tamara Ronteltap, Lilian Dibbets en Sandra Barth. Dat kernteam presenteerde de eerste uitkomsten.

Rorije: “De ziel van de Scale of Significance bestaat uit een droom en een missie. Onze droom bevindt zich achter de horizon en die luidt dat wij een wereld willen creëren waarin geld een middel is om tot welzijn te komen, waarin er harmonie is en respect voor elkaar en waarin we de schade aan de aarde herstellen. Onze missie is een punt dat we concreet kunnen waarmaken op weg naar het realiseren van onze droom. Die missie is het bewerkstelligen van een kanteling in het denken over het geld, een beweging op gang brengen die welzijn belangrijker vindt dan financiële rijkdom en een instrument ontwikkelen dat de intrinsieke waarden van bedrijven zichtbaar maakt en meet. Nu worden acties om de opwarming van de aarde tegen te gaan gefrustreerd door financiële argumenten. Dit heeft ertoe geleid dat de economie belangrijker is geworden dan ons welzijn en dan we de wereld en de toekomst van onze kinderen aan het vernielen zijn voor geldelijk gewin. Met de Scale willen we een concrete bijdrage leveren aan een groene, inclusieve en open samenleving. Ons instrument drukt zich uit in liefde. Nu nog is dat het grootste jeukwoord in de zakelijke wereld, maar uiteindelijk is liefde het overkoepelende thema dat alles en iedereen verbindt.”

Volgens Rorije is de eerste doelstelling het zichtbaar maken van de intrinsieke waarden van organisaties. Vervolgens worden die waarden meetbaar en vergelijkbaar gemaakt. Rorije schetste vervolgens een matrix waar drie overkoepelende waarden (Saamhorigheid, Balans en Vooruitgang) op vier niveaus bij elkaar komen (Liefde voor jezelf, Liefde voor elkaar, Liefde voor de samenleving en Liefde voor de Aarde).

Thurm en Bogers presenteerden vervolgens concrete vragenlijsten op basis van deze matrix. De vragen zijn nog niet in beton gegoten en aanvullingen en nieuwe denkrichtingen blijven wenselijk. Het kernteam riep dan ook op om mee te denken. Meer infomratie op de site van de Scale of Significance. 

Thurm wees er verder op dat rightholders een betere term is dan stakeholders. “In de betekeniseconomie zijn wij, de samenleving, de feitelijke rechthebbenden. Als bedrijven liefde voor ons voelen, moeten ze veel dingen van begin af aan niet doen, omdat dit vanuit ‘duties and obligations’ tegenover de samenleving no-go’s zijn. Maar wat ze doen is een ‘benefit frontloading’ die de negatieve kanttekeningen niet uitspreekt. Vanuit een rightsholder perspectief is dat simpelweg onmogelijk!”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Als er één ding...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

Jury Adviescampagne 2019 bekend

Jury Adviescampagne 2019 bekend

De jury van de Adviescampagne 2019 bestaat uit Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Kalo Bagijn (mede-oprichter Brand New Day), merkenbouwer en reclamestrateeg Bert...

Het antwoord op de waardencrisis

Het antwoord op de waardencrisis

“De belangrijkste crisis van vandaag is de waardencrisis. Dat is de bron van alle andere crises waar we momenteel mee te maken hebben. Lossen we de waardencrisis...

Scale of significance als antwoord op de waardencrisis

Scale of significance als antwoord op de waardencrisis

“De belangrijkste crisis van vandaag is de waardencrisis. Dat is de bron van alle andere crises waar we momenteel mee te maken hebben. Lossen we de waardencrisis...

Nieuwe waarden centraal in zomereditie New Financial Magazine

Nieuwe waarden centraal in zomereditie New Financial Magazine

"Hoog tijd voor een nieuw economisch systeem dat correct rekent, dat wil zeggen óók met maatschappelijke kosten. Als we vasthouden aan het huidige...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Haaks op de mores

Haaks op de mores

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Manifest

Manifest

Negen op de tien Nederlandse ondernemers willen meer persoonlijk contact met hun accountant. Hieronder verstaan zij dat hun accountant oprechte interesse toont....