Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de schade bestaande uit de afgestorven taxushaag aan de consument moet vergoeden. De verzekeraar wijst de dekking af, omdat er geen sprake is van een gedekte gebeurtenis. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar de dekking mag afwijzen. De vordering (4.503,94 euro) van de consument wordt afgewezen.

De commissie: "Uit de verklaring van de hovenier en uit het expertiserapport blijkt dat de grond in de achtertuin van de consument door een periode met aanhoudende dan wel langdurige neerslag verzadigd is geraakt omdat de aanwezige drainage niet afdoende was. Doordat de grond verzadigd raakte zijn de wortels van de taxushaag gaan verrotten. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het afsterven van de taxushaag. De commissie leidt uit deze toedracht af dat de schade aan de taxushaag door een geleidelijk proces is ontstaan. De aanhoudende/langdurige regenval, waardoor de grond na verloop van tijd verzadigd is geraakt, de wortels van de taxushaag zijn gaan rotten en de taxushaag is afgestorven, moet worden gekwalificeerd als een geleidelijk proces en niet als plotseling ontstane schade. Op deze grond heeft de verzekeraar de dekking mogen afwijzen.

"De commissie onderkent dat de consument zorgvuldig te werk is gegaan bij het aanleggen van zijn tuin. Maar de verzekeraar heeft uitkering van de schade niet geweigerd omdat de consument onzorgvuldig zou hebben gehandeld. Bovendien heeft de verzekeraar aangevoerd dat de kosten niet gedekt zijn onder de bereddingskosten in de zin van artikel 4.4 van de voorwaarden, omdat er geen sprake is van een onmiddellijk dreigend gevaar.

"Voor de trage afhandeling van de schadeclaim volstaan de gemaakte excuses van de verzekeraar."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Overname bij uitstek moment om situatie klant na te gaan

Overname bij uitstek moment om situatie klant na te gaan

(Kifid-uitspraak GC 2025-0781) De adviseur heeft toen de uitvaartverzekeringen bij hem in beheer kwamen, verzuimd te onderzoeken of deze nog passend waren....