Schade door babbeltruc niet gedekt

Euro's 500 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat er is geprobeerd om verdachte betalingen vanuit haar bankrekening te verrichten. Er zou iemand bij de consument langskomen om haar waardevolle spullen in veiligheid te brengen. De consument heeft haar waardevolle spullen vervolgens ook aan deze persoon meegegeven. De consument meldt de kwestie bij de verzekeraar, maar deze wijst haar claim af omdat er geen sprake is van een gedekte gebeurtenis en omdat oplichting als gevolg van een babbeltruc van dekking is uitgesloten. De Geschillencommissie volgt het standpunt van de verzekeraar en wijst de vordering (ongeveer 12.000 euro) van de consument af.

De commissie overweegt dat "voor de uitleg van het begrip diefstal aansluiting kan worden gezocht bij eerdere uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. In deze uitspraken is geoordeeld dat voor de uitleg van het begrip diefstal in verzekeringsvoorwaarden aangesloten kan worden bij de omschrijving daarvan uit het wetboek van strafrecht, te weten het wederrechtelijk wegnemen van een goed dat aan een ander toebehoort.

"De commissie is van oordeel dat de spullen van de consument niet wederrechtelijk zijn weggenomen. Zij heeft deze namelijk na het telefoongesprek meegegeven aan de persoon die daarvoor in de avond naar haar woning was gekomen. Van diefstal is daarom geen sprake. Dit betekent dat de schade niet door een verzekerde gebeurtenis is ontstaan en daarom niet voor vergoeding in aanmerking komt."

Telefonische oplichting

De commissie "wil ten overvloede nog opmerken dat helpdeskfraude een vorm van telefonische oplichting is. In artikel 4.5 van de voorwaarden staat dat schade door fraude of misbruik door derden niet is verzekerd. Als voorbeeld wordt genoemd babbeltrucs of oplichting aan de deur of in de woning. De verzekeraar heeft voor het innemen van het afwijzende standpunt ook een beroep gedaan op dit artikel. Ook om deze reden komt de door de consument geleden schade niet voor vergoeding in aanmerking."

 

Reactie toevoegen

 
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...