Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat sprake is van eigen gebrek en de schade aan de deur, de deurpost en het schilderwerk niet plotseling is ontstaan, maar door herstel van het eigen gebrek. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar de schadeclaim op deze grond heeft mogen afwijzen. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
Op 9 februari 2025 heeft de consument een schadeclaim ingediend bij de verzekeraar. De consument heeft gemeld: “Het slot van mijn deur is plotseling defect geraakt door een interne breuk in het slotmechanisme. Het betrof de deur in de woonkamer die naar de eerste verdieping gaat. Hierdoor kon ik de deur niet meer openen en zat ik opgesloten. Een slotenmaker moest het slot openbreken en vervangen. Dit was een onvoorziene situatie die direct opgelost moest worden.”
De commissie: "De consument stelt dat het begrip ‘eigen gebrek’ ruimer dient te worden uitgelegd dan de uitleg van de verzekeraar. Dit standpunt heeft hij niet nader onderbouwd. De wetgever verstaat onder een ‘eigen gebrek’ in artikel 7:951 BW schade die veroorzaakt is door de aard of een gebrek van die zaak. Het gaat volgens de wetgever om schade aan de zaak zelf door een slechte eigenschap die die zaak niet behoorde te hebben. Naar objectieve maatstaven is de commissie van oordeel dat een technisch defect in het slotmechanisme een eigen gebrek is aan het slot dat tot schade heeft geleid aan het slot zelf. Het beroep van de consument op de contra proferentem-regel slaagt niet.
Herstelkosten
"De verzekeraar vergoedt de kosten van herstel voor een verzekerde situatie op grond van artikel 4.3. Op grond van artikel 3.3 van de voorwaarden is gevolgschade van een eigen gebrek ook verzekerd als deze plotseling is ontstaan door het eigen gebrek. De herstelkosten zijn in deze situatie geen gevolgschade. Voor wat betreft het herstel van het slot gaat het om herstel van het eigen gebrek zelf en dergelijke kosten vallen niet onder de dekking omdat alleen gevolgschade van eigen gebrek verzekerd is. De schade aan de deur, de deurpost en het schilderwerk vallen ook niet onder de dekking, omdat deze schade niet is veroorzaakt door het defect in het slot, maar door vervanging van het slot door de slotenmaker."
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


