Schade smartphone het vaakst geclaimd via inboedelverzekering

Smartphone via Pixabay

Van de smartphonebezitters heeft 17,7 procent wel eens schade geclaimd bij een verzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek van Phonegigant. Opvallend, aldus de specialist in onderdelen van mobiele telefoons, is dat de schadeclaims voor een kapotte of beschadigde telefoon vaker worden ingediend bij de inboedelverzekering (in 51,9 procent van de schadegevallen) dan bij de telefoonverzekering (24,1 procent). Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat slechts 12,7 procent van de ondervraagden hun smartphone verzekerd heeft. Schades worden verder geclaimd bij de aansprakelijkheidsverzekering (14,8 procent) en bij de reisverzekering (9,3 procent).

Schermen het meest kwetsbare onderdeel

Als het gaat om schades blijken reparaties het vaakst te gaan over de vervanging van een kapot scherm of van de accu. Het gaat om respectievelijk 54,1  en 38,2 procent van de gevallen. Nummer drie in het lijstje volgt op behoorlijke afstand met 2,2 procent: de backcover.

 

Reactie toevoegen

 
Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Minder dan helft schade woninginbraken vergoed door verzekering

Minder dan helft schade woninginbraken vergoed door verzekering

Bij de woninginbraken met diefstal is volgens het CBS in 2021 in totaal voor ruim 160 miljoen euro aan spullen buitgemaakt. Per geval kan het om grote bedragen...

Gestolen sieraden partner niet te claimen op inboedelpolis eenpersoonshuishouden

Gestolen sieraden partner niet te claimen op inboedelpolis eenpersoonshuishouden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0494) Vanwege een inbraak in de woning van de consument heeft hij een claim bij de verzekeraar ingediend. De consument is het er niet mee...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende

Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende

(Kifid-uitspraak GC 2023-0443) Volgens de consumenten wijst de verzekeraar ten onrechte dekking voor schade als gevolg van diefstal uit de auto af. De Geschillencommissie...

Kifid: ‘nietje’ voor klager

Kifid: ‘nietje’ voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0368) Door opslag in brandwerende koffers zijn de nietjes van unieke comics van de consument gecorrodeerd. De Geschillencommissie oordeelt...

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0332) De consument heeft een beroep op haar inboedelverzekering gedaan omdat haar tuinmeubelen vanwege een storm zijn beschadigd. De verzekeraar...

Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...