Schadevoorval onduidelijk, geen uitkering

Autoschade TB

Doordat de consument niet duidelijk kan maken wat het schadevoorval is geweest, hoeft de verzekeraar (NN) niet uit te keren. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in uitspraak GC 2020-198.

De Commissie: “Verzekeraar heeft zich op het standpunt gesteld dat geen recht op dekking bestaat omdat hij zich kan beroepen op de uitsluitingsgrond van artikel 29.1 Voorwaarden. Consument zou bij het parkeren van haar auto het raam open hebben laten staan en een sleutel in de auto hebben achtergelaten.

“Daargelaten de vraag of er voldaan is aan de voorwaarden voor de uitsluiting, is de Commissie van oordeel dat de Verzekeraar alleen een beroep op de uitsluiting van art. 29.1 Voorwaarden toekomt als vast staat dat er sprake is van een situatie zoals genoemd in dat artikel, te weten schade door diefstal, inbraak, joyriding, verduistering van de hele auto of oplichting.

“In casu is onbekend gebleven wat er precies is gebeurd. Consument heeft diefstal van de auto als een optie genoemd, maar zij heeft geen herinnering van wat er na het cafébezoek is gebeurd en hierdoor blijft onduidelijk wat het schadevoorval is geweest. Nu Consument niet aannemelijk heeft kunnen maken dat sprake is van diefstal en daarmee niet is komen vast te staan dat zich een evenement heeft voorgedaan die onder de insluiting van de verzekering valt, heeft Consument geen recht op dekking onder de verzekering voor de schade aan haar voertuig.

“Uit het bovenstaande volgt dat Verzekeraar geen dekking hoeft te verlenen en dus niet gehouden is om een bedrag van 10.601 euro aan Consument te vergoeden. De gevorderde parkeer- en stallingkosten van 541,35 euro hoeft de Verzekeraar ook niet te vergoeden nu geen dekking onder de verzekering is.”

Geen fraude

NN heeft de vrouw wel ten onrechte beticht van fraude, meent de Commissie. Het enkele (redelijke) vermoeden dat consument iets te verbloemen had omdat zij vermoedelijk zelf met te veel alcohol op achter het stuur is gaan zitten en een eenzijdig ongeval heeft veroorzaakt, is onvoldoende om de verklaring van consument als ongeloofwaardig te bestempelen. De verzekeraar moet daarom de persoonsgegevens van consument uit Incidentenregister en Extern Verwijzingsregister verwijderen en de onderzoekskosten – voor zover deze zijn betaald – restitueren.

De Geschillencommissie: “Er is bij Consument geen alcoholtest afgenomen en er is evenmin navraag gedaan bij de pizzeria of het café om meer duidelijkheid te krijgen over feiten en omstandigheden die voor de beoordeling van belang zouden kunnen zijn. Dat de schade van Consument, als zij zelf achter het stuur was gekropen, niet gedekt zou zijn omdat Verzekeraar zich dan op de uitsluiting genoemd in artikel 7 Voorwaarden - geen uitkering bij schade door rijden onder invloed van alcohol - had kunnen beroepen, staat dus niet vast. Daarmee is ook het door Verzekeraar geschetste motief voor de gestelde onware opgave door Consument niet meer dan een vermoeden.”

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...