Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer

Bestuurder auto via Pixabay 3

(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend aan consument 2 als de regelmatige bestuurder van één van de auto’s.

De consumenten hebben in de afgelopen jaren autoverzekeringen afgesloten bij de verzekeraar. Daarbij was steeds consument 1 verzekeringnemer. De consumenten klagen dat de verzekeraar de opgebouwde schadevrije jaren niet heeft toegekend aan consument 2 hoewel zij de bestuurder was van één van de auto’s.

De commissie: "Hoewel de commissie zonder meer aanneemt dat consument 2 al die jaren de bestuurder van één van de auto’s was en dus schadevrij heeft gereden, heeft zij toch geen schadevrije jaren opgebouwd. De schadevrije jaren worden namelijk gekoppeld aan de verzekeringnemer, in dit geval consument 1. De daadwerkelijke bestuurder van de auto onttrekt zich aan het zicht van de verzekeraar. De verzekeraar kan dan ook niet vaststellen of en in hoeverre die bestuurder de schadevrije jaren opbouwt. Daarom is er in de verzekeringsbranche voor gekozen om de schadevrije jaren te koppelen aan de verzekeringnemer en niet aan de regelmatig bestuurder. In uitzonderlijke situaties kunnen de schadevrije jaren worden overgedragen aan een andere persoon dan de verzekeringnemer, bijvoorbeeld in het geval van overlijden en scheiding. Maar van deze situaties is hier geen sprake."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leonard Peter Peter Hoks - Heerenwal makelaars en adviseurs 27 juni 2024

Het blijft bijzonder dat verzekeraars nog steeds deze houding aannemen. Ook in een situatie waarin de partner vanaf de start van een (2de) verzekering als regelmatige bestuurder aangetekend staat. Moeilijk doen om niks.

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Autoverzekering opnieuw duurder

Autoverzekering opnieuw duurder

Autoverzekeringen zijn volgens Geld.nl in het derde kwartaal opnieuw duurder geworden. De gemiddelde premie van alle automerken samen steeg van juli tot en met september...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...