Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer
(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend aan consument 2 als de regelmatige bestuurder van één van de auto’s.
De consumenten hebben in de afgelopen jaren autoverzekeringen afgesloten bij de verzekeraar. Daarbij was steeds consument 1 verzekeringnemer. De consumenten klagen dat de verzekeraar de opgebouwde schadevrije jaren niet heeft toegekend aan consument 2 hoewel zij de bestuurder was van één van de auto’s.
De commissie: "Hoewel de commissie zonder meer aanneemt dat consument 2 al die jaren de bestuurder van één van de auto’s was en dus schadevrij heeft gereden, heeft zij toch geen schadevrije jaren opgebouwd. De schadevrije jaren worden namelijk gekoppeld aan de verzekeringnemer, in dit geval consument 1. De daadwerkelijke bestuurder van de auto onttrekt zich aan het zicht van de verzekeraar. De verzekeraar kan dan ook niet vaststellen of en in hoeverre die bestuurder de schadevrije jaren opbouwt. Daarom is er in de verzekeringsbranche voor gekozen om de schadevrije jaren te koppelen aan de verzekeringnemer en niet aan de regelmatig bestuurder. In uitzonderlijke situaties kunnen de schadevrije jaren worden overgedragen aan een andere persoon dan de verzekeringnemer, bijvoorbeeld in het geval van overlijden en scheiding. Maar van deze situaties is hier geen sprake."
Reactie toevoegen
Reacties
Leonard Peter Peter Hoks - Heerenwal makelaars en adviseurs 27 juni 2024
Het blijft bijzonder dat verzekeraars nog steeds deze houding aannemen. Ook in een situatie waarin de partner vanaf de start van een (2de) verzekering als regelmatige bestuurder aangetekend staat. Moeilijk doen om niks.
(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...
Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...
Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas
(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank...
Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...
Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...
Autoverzekering ruim negen procent duurder dan vorig jaar
Automobilisten betalen volgens onderzoek door Geld.nl opnieuw fors meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden. In januari 2023 betaalden Nederlanders...
Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...
Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....