Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer
(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend aan consument 2 als de regelmatige bestuurder van één van de auto’s.
De consumenten hebben in de afgelopen jaren autoverzekeringen afgesloten bij de verzekeraar. Daarbij was steeds consument 1 verzekeringnemer. De consumenten klagen dat de verzekeraar de opgebouwde schadevrije jaren niet heeft toegekend aan consument 2 hoewel zij de bestuurder was van één van de auto’s.
De commissie: "Hoewel de commissie zonder meer aanneemt dat consument 2 al die jaren de bestuurder van één van de auto’s was en dus schadevrij heeft gereden, heeft zij toch geen schadevrije jaren opgebouwd. De schadevrije jaren worden namelijk gekoppeld aan de verzekeringnemer, in dit geval consument 1. De daadwerkelijke bestuurder van de auto onttrekt zich aan het zicht van de verzekeraar. De verzekeraar kan dan ook niet vaststellen of en in hoeverre die bestuurder de schadevrije jaren opbouwt. Daarom is er in de verzekeringsbranche voor gekozen om de schadevrije jaren te koppelen aan de verzekeringnemer en niet aan de regelmatig bestuurder. In uitzonderlijke situaties kunnen de schadevrije jaren worden overgedragen aan een andere persoon dan de verzekeringnemer, bijvoorbeeld in het geval van overlijden en scheiding. Maar van deze situaties is hier geen sprake."
Reactie toevoegen
Reacties
Leonard Peter Peter Hoks - Heerenwal makelaars en adviseurs 27 juni 2024
Het blijft bijzonder dat verzekeraars nog steeds deze houding aannemen. Ook in een situatie waarin de partner vanaf de start van een (2de) verzekering als regelmatige bestuurder aangetekend staat. Moeilijk doen om niks.
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Adviseur moet vragen naar studieschuld
(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...