Schending privacy leidt niet tot schadevergoeding
(Kifid-uitspraak GC 2021-0778) De adviseur heeft de privacy van de consumenten geschonden doordat hij na de beëindiging van de adviesovereenkomst contact heeft opgenomen met de nieuwe geldverstrekker van de consumenten en die geldverstrekker een werkgeversverklaring heeft gestuurd. Omdat de consumenten verplicht waren die werkgeversverklaring aan die geldverstrekker op te sturen, leidt die schending van de privacy niet tot een schadevergoeding.
De Geschillencommissie: “Nu niet is gebleken dat sprake is van een frauduleuze aanvraag mocht de adviseur (Hypotheek Visie Centrale, red.) naar ons oordeel geen zelfstandig contact met de nieuwe geldverstrekker opnemen.
“Nu vast staat dat gegevens van de consumenten ten onrechte gedeeld zijn met een derde partij, staat vast dat er sprake is van een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
“In artikel 82 van de AVG is bepaald dat de adviseur de consument die materiële of immateriële schade heeft geleden, een schadevergoeding dient te bieden, indien deze schade is geleden als gevolg van een inbreuk op de AVG.
“De commissie is van oordeel dat de aard en ernst van de schending van de privacyrechten van de consumenten niet zodanig zijn dat er sprake is van een aantasting in hun persoon. Aan de relatief strenge voorwaarden daarvoor is in dit geval niet voldaan. Daarvoor is van belang dat de consumenten zelf de werkgeversverklaring aan de nieuwe geldverstrekker hadden moeten opsturen zodat deze geldverstrekker over alle relevante informatie zou beschikken.”
Reactie toevoegen
Meer over
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...