Schending zorgplicht in voordeel klant

euro's 6 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0231) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument meer voordeel dan nadeel aan de tekortkoming van de adviseur heeft overgehouden en wijst zijn vordering af.

De consument heeft zich tot Advitas gewend in verband met een stakingswinst die zou ontstaan door de beëindiging van zijn onderneming in combinatie met de aanstaande verkoop van zijn kantoorpand.

De consument gaf de adviseur een concrete opdracht tot het afsluiten van een lijfrente bij Aegon en het verhogen van zijn hypotheek. Volgens de klant verzuimde Advitas een aanvraag in te dienen bij Aegon.

De commissie is met Advitas van oordeel dat op het geclaimde schadebedrag in mindering moeten worden gebracht de voordelen die de consument heeft vanwege de tekortkoming van Advitas. Deze voordelen zijn: minder verschuldigde inkomstenbelasting over de uitgekeerde lijfrente, een lager bedrag aan jaarlijkse bijdrage voor de zorgverzekeringswet; geen rentelasten in verband met de aanvullende hypotheek en geen afsluitkosten voor de hypotheek. De voordelen zijn groter dan de nadelen.

Fiscale merites

De commissie verder: “De stelling van de consument dat Advitas de fiscaal meest aantrekkelijke constructie had moeten adviseren, leidt voor het berekenen van de schade niet tot een ander oordeel. De consument heeft Advitas immers een concrete opdracht gegeven tot het verhogen van zijn hypotheek en het afsluiten van een lijfrente bij Aegon, mede op basis van advies van zijn belastingadviseur. Onder die omstandigheden was de zorgplicht van Advitas beperkt tot het onderzoeken of de door de consument gekozen constructie voor hem passend was. De zorgplicht van Advitas gaat niet zover dat zij de fiscale merites van de door de consument gevraagde constructie had moeten beoordelen. Dit is slechts anders als de consument dit uitdrukkelijk aan Advitas had gevraagd, maar dit blijkt niet uit de stukken.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 30 maart 2023

Is hier ook onderzocht of de belastingadviseur zijn wft papieren heeft ivm advies over een specifiek product van een specifieke maatschappij (Aegon). Zou een gemiste kans zijn als deze papieren er niet zijn.

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...