Schending zorgplicht kost adviseur meer dan twaalf mille

Euro's via Pixabay 2018

Een financieel adviseur moet van Kifid een consument 12.333,87 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht.

Consument en haar voormalige echtgenoot hadden de intentie om consument verzekeringnemer te maken op de verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen. De onvolledige verwoording van de wensen van consument en haar voormalige echtgenoot in de e-mail van adviseur (Adviescentrum Evercare Eindhoven) aan verzekeraar had tot gevolg dat verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie werd afgeschreven. Adviseur heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Hiermee heeft niet de benodigde zorg jegens Consument in acht genomen.

De Geschillencommissie in Uitspraak GC 2019-766: "Tussen partijen staat vast dat Consument en de Man de intentie hadden om Consument verzekeringnemer te maken op de Verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen.

"Om ervoor te zorgen dat Verzekeraar de verzekeringsovereenkomst in deze zin zou aanpassen hebben zij zich tot Tussenpersoon gewend en hebben zij hem de Verklaring toegestuurd. Tussenpersoon was dus bekend met de wensen van Consument en de Man ten aanzien van de Verzekering. In zijn e-mail van 6 januari 2014 heeft Tussenpersoon Verzekeraar echter alleen verzocht om het rekeningnummer aan te passen waarvan de premie van de Verzekering geïncasseerd werd. Tussenpersoon heeft verzuimd om Verzekeraar ook te verzoeken de tenaamstelling van de Verzekering te wijzigen. Het verzoek tot wijziging van de Verzekering kon Verzekeraar alleen afleiden uit de bijlage bij de e-mail van Tussenpersoon. De onvolledige verwoording van de wensen van Consument en de Man in de e-mail van Tussenpersoon had tot gevolg dat Verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie van de Verzekering werd afgeschreven. Tussenpersoon heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de Verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Uit het voorgaande volgt dat Tussenpersoon niet de benodigde zorg jegens Consument in acht heeft genomen.

"Consument stelt terecht dat als gevolg van het tekortschieten van Tussenpersoon de Man verzekeringnemer is gebleven en zodoende tot afkoop van de Verzekering over heeft kunnen gaan. Als Tussenpersoon de verzochte wijziging van de verzekering wel juist had uitgevoerd had de Man de Verzekering niet kunnen afkopen en zou de afkoopwaarde aan Consument ten goede zijn gekomen. De door haar geleden schade bestaat dus uit het bedrag van de afkoopwaarde."

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...