Scildon: "Pensioencommunicatie versterken"
Scildon vindt het belangrijk dat aanbieders en adviseurs voldoende aandacht besteden aan de kwaliteit van hun communicatie als het gaat om pensioen. Christina Bazan y Kapteijns, pensioencoach bij Scildon lichtte dit toe tijdens haar presentatie op het onlangs gehouden FFP Forum. Zij wees er onder meer op dat steeds meer aanbieders werken met portals waar deelnemers zelf rechtstreeks bepaalde veranderingen kunnen doorgeven. Verder: "In het verleden hadden de meeste pensioencontracten een vaste duur. Tegenwoordig kennen pensioencontracten steeds vaker een variabele einddatum. Dan is er een risico dat onderhoudsgesprekken in de tijd gaan schuiven omdat er geen vast moment is waarop dit soort gesprekken plaatsvindt.
"Vanuit meerdere kanalen wordt ingezet om werknemers meer inzicht te geven in hun pensioensituatie. Maar het is belangrijk consumenten handelingsperspectief te geven en hen te stimuleren keuzes te maken. En hen vervolgens ook te begeleiden in het uitvoeren van deze keuzes. Alleen het bieden van inzicht leidt in de praktijk onvoldoende tot een verbetering van de kwaliteit van de pensioensituatie bij de consument.
"De grote omslag van defined benefit naar defined contribution legt een zwaardere verantwoordelijkheid bij de deelnemer zelf. Het leggen van deze verantwoordelijkheid bij de deelnemer zonder inspanningen om deze deelnemers te laten begrijpen wat deze verantwoordelijkheid in hun eigen individuele situatie betekent, vind ik discutabel”
Ontwikkeling jurisprudentie
Het kritisch kijken naar het communicatiebeleid rondom pensioenen is naar het oordeel van Christina Bazan y Kapteijns ook juridisch noodzakelijk. De jurisprudentie kent inmiddels talloze voorbeelden waarin werkgevers, aanbieders en adviseurs door rechters verantwoordelijk worden gesteld voor schade die is ontstaan, omdat er onjuiste of onvolledige informatie rondom pensioenvoorzieningen was verstrekt.
Zij wees er vervolgens op dat er een nieuwe juridische trend in aantocht is: het verwijt dat de aanbieder, werkgever of adviseur heeft nagelaten de deelnemer actief te informeren. Het verwijt is niet dat er verkeerde informatie is gegeven, maar dat er geen informatie is gegeven. “Achter de voordeur zijn inmiddels de eerste schikkingen door verschillende partijen getroffen. Binnen afzienbare termijn zullen er ook rechterlijke uitspraken op dit punt gaan volgen”.
Leren van neuromarketing
Lessen uit de neuromarketing zijn goed te gebruiken om de doelgroep tot voor hen positieve handelingen aan te zetten: "Bijvoorbeeld: laat bij voorlichting over onderwerpen zien welke keuzes grote groepen andere deelnemers hebben gemaakt. Geen technische begrippen gebruiken, maar vertalen naar wat dit voor de deelnemer betekent: bijvoorbeeld niet de term ANW gebruiken maar 'geld bestemd voor je
partner'. Help deelnemers die nadenken over hun pensioen dit niet te zien als een brij van cijfers, maar laat hen hun ideale pensioensituatie visualiseren. Hoe zien zij hun eigen pensioensituatie het liefst voor zich?"
Reactie toevoegen
Scildon introduceert Lijfrentelijn voor adviseurs
Scildon heeft de Lijfrentelijn voor adviseurs geïntroduceerd. Adviseurs die vragen over lijfrente hebben, kunnen bellen met deze speciale Lijfrentelijn van...
Rokers willen liever sparen en beleggen dan blijven roken
Meer dan driekwart van de rokers geeft aan dat de hoge kosten van roken een belangrijke motivatie zijn om te stoppen met roken en dat ze dit geld liever gebruiken...
Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024
Adviesgroep Het Raadhuis heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Particulier Advies gewonnen. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens...
Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024
Du Gardijn heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Zakelijk Advies gewonnen. Jurylid Edwin Bosma (BHB Dullemond) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...
Ferzekerd wint startersprijs VVP Advies Award 2024
Ferzekerd heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2024. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens de jury de award, de bloemen...
Advies met M.I.N.T. wint VVP Advies Award 2024 Hypotheek Advies
Advies met M.I.N.T. heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Hypotheek Advies gewonnen. Juryvoorzitter Odette Bakker (Dazure) overhandigde persoonlijk namens de...
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...
Adviesgroep Het Raadhuis (categorie Particulier Advies), duGardijn (Zakelijk Advies), Advies met M.I.N.T. (Hypotheek Advies, De Regt Adviesgroep (Pensioen Advies)...