Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Michel van Dam 2019

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies) dat "de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel adviseur kan bieden, wordt bevorderd. Wij denken niet alleen aan zaken als vermogensplanning en pensioenopbouw maar ook aan zaken als begeleiding in de financiële afwikkeling van een echtscheiding en financiële oplossingen voor het duurzaam maken van de woning. Dit zijn allemaal evidente groeigebieden voor persoonlijk advies. De consument is hiermee nog tamelijk onbekend".

Scildon gaat met een aantal met haar samenwerkende intermediairs de komende maand 'aan tafel' om
samen te bedenken op welke praktische wijze de aanbevelingen uit het rapport omgezet kunnen worden naar concrete activiteiten op het kantoor.

Onderzoeksbureau Fred de Jong en MCH Consultancy hielden in opdracht van Scildon een
onderzoek onder 530 consumenten die gebruik maken van een adviseur. Het gaat
om financieel adviseurs in dienst van banken, verzekeraars, ketens en zelfstandige,
onafhankelijke adviseurs.

Bekendheid met andere diensten bevorderen

Michel van Dam, commercieel directeur Scildon: “Het rapport Klantgerichtheid Verzilveren maakt duidelijk dat de basispositie voor het intermediair prima is. Toch geeft het rapport wel aanleiding om alert te zijn. Consumenten waarderen de financieel adviseur vooral op het gebied van verzekeringen en voor het aanvragen van hypothecair krediet. Natuurlijk zijn dit de kernactiviteiten van de meeste financieel advieskantoren. Toch maakt 70 procent van de klanten zich zorgen over hun financiële positie op langere termijn, bijvoorbeeld over hun inkomen, pensioen en zorgkosten. Slechts achttien procent van de klanten zien hun financieel adviseur als een financiële gids of coach. Hier ligt een grote latente behoefte. Het is van belang, dat de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel
adviseur kan bieden, wordt bevorderd."

Communicatie op klantgroepen afstemmen

Van Dam: “Het onderzoek laat grote verschillen zien in de behoeftes die verschillende klantgroepen hebben voor wat betreft de dienstverlening die zij het meest waarderen van hun financieel adviseur. De meeste financieel advieskantoren hebben alle categorieën consumenten als klant, maar hanteren één communicatielijn. Kijk je naar de uitkomsten van dit rapport dan lijkt het verstandig om als ondernemer meer onderscheid te maken in het communicatiebeleid voor verschillende doelgroepen.”


Reactie toevoegen

 
Meer over
Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Medewerkers Scildon in nieuwe ORV-campagne

Medewerkers Scildon in nieuwe ORV-campagne

De nieuwe ORV-campagne van Scildon wordt gedragen door de eigen medewerkers. Hun foto's staan centraal in de campagne voor de uitgebreide Lifestyle ORV. Michel...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies in beeld

Dag van het Topadvies in beeld

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de op 11 juni 2019 gehouden VVP Dag van het Topadvies....

Pensioenfonds Scildon kiest voor Centraal Beheer APF

Pensioenfonds Scildon kiest voor Centraal Beheer APF

Stichting Pensioenfonds Scildon wil haar verplichtingen en vermogen per 1 oktober 2019 overdragen aan Centraal Beheer Algemeen Pensioenfonds (APF). Beide partijen...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...