Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Michel van Dam 2019

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies) dat "de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel adviseur kan bieden, wordt bevorderd. Wij denken niet alleen aan zaken als vermogensplanning en pensioenopbouw maar ook aan zaken als begeleiding in de financiële afwikkeling van een echtscheiding en financiële oplossingen voor het duurzaam maken van de woning. Dit zijn allemaal evidente groeigebieden voor persoonlijk advies. De consument is hiermee nog tamelijk onbekend".

Scildon gaat met een aantal met haar samenwerkende intermediairs de komende maand 'aan tafel' om
samen te bedenken op welke praktische wijze de aanbevelingen uit het rapport omgezet kunnen worden naar concrete activiteiten op het kantoor.

Onderzoeksbureau Fred de Jong en MCH Consultancy hielden in opdracht van Scildon een
onderzoek onder 530 consumenten die gebruik maken van een adviseur. Het gaat
om financieel adviseurs in dienst van banken, verzekeraars, ketens en zelfstandige,
onafhankelijke adviseurs.

Bekendheid met andere diensten bevorderen

Michel van Dam, commercieel directeur Scildon: “Het rapport Klantgerichtheid Verzilveren maakt duidelijk dat de basispositie voor het intermediair prima is. Toch geeft het rapport wel aanleiding om alert te zijn. Consumenten waarderen de financieel adviseur vooral op het gebied van verzekeringen en voor het aanvragen van hypothecair krediet. Natuurlijk zijn dit de kernactiviteiten van de meeste financieel advieskantoren. Toch maakt 70 procent van de klanten zich zorgen over hun financiële positie op langere termijn, bijvoorbeeld over hun inkomen, pensioen en zorgkosten. Slechts achttien procent van de klanten zien hun financieel adviseur als een financiële gids of coach. Hier ligt een grote latente behoefte. Het is van belang, dat de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel
adviseur kan bieden, wordt bevorderd."

Communicatie op klantgroepen afstemmen

Van Dam: “Het onderzoek laat grote verschillen zien in de behoeftes die verschillende klantgroepen hebben voor wat betreft de dienstverlening die zij het meest waarderen van hun financieel adviseur. De meeste financieel advieskantoren hebben alle categorieën consumenten als klant, maar hanteren één communicatielijn. Kijk je naar de uitkomsten van dit rapport dan lijkt het verstandig om als ondernemer meer onderscheid te maken in het communicatiebeleid voor verschillende doelgroepen.”


Reactie toevoegen

 
Meer over
Ingrid Oudhuis aan de slag bij Scildon

Ingrid Oudhuis aan de slag bij Scildon

Scildon benoemt met ingang van 1 juni 2020 Ingrid Oudhuis tot directeur business line particulier. Binnen deze functie wordt zij verantwoordelijk voor de relatie...

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken van het maatschappelijk ongelooflijk relevante adviesvak...

Maak van je advieskantoor een klant-energieke organisatie

Maak van je advieskantoor een klant-energieke organisatie

Hoe breng je een organisatie helemaal met elkaar in verbinding en hoe kun je klant-energie door je organisatie laten stromen. Klant-energie is de feedback van klanten...

How to be future proof als advieskantoor

How to be future proof als advieskantoor

Niet met prijs, niet met producten, niet met kennis, maar met een klantgerichte dienstverlening maak je het echte onderscheid als onafhankelijk advieskantoor....

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

De digitale revolutie heeft op alle sectoren in de maatschappij een enorme invloed, maar naast de technologische veranderingen verandert ook het gedrag...

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Vooruit naar vroeger, zo omschrijven trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads, technologische ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence...

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Een veranderende maatschappij vraagt om veranderende competenties. Dat geldt voor professionals in het algemeen, maar vooral voor professionals in de financiële...

Gezonde groei Scildon in uitdagende markt

Gezonde groei Scildon in uitdagende markt

Scildon behaalde over 2019 een resultaat voor belasting van 48 miljoen euro, terwijl een jaar eerder nog een verlies van 1 miljoen euro werd genoteerd. Scildon spreekt...

Het werk gaat door...  Michel van Dam

Het werk gaat door... Michel van Dam

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Dag van het Topadvies verplaatst naar 7 oktober 2020

Dag van het Topadvies verplaatst naar 7 oktober 2020

De VVP Dag van het Topadvies vindt dit jaar als gevolg van de coronacrisis niet op 18 juni plaats maar op 7 oktober in Fort Voordorp in Groenekan. Deze zesde Dag...