Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Michel van Dam 2019

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies) dat "de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel adviseur kan bieden, wordt bevorderd. Wij denken niet alleen aan zaken als vermogensplanning en pensioenopbouw maar ook aan zaken als begeleiding in de financiële afwikkeling van een echtscheiding en financiële oplossingen voor het duurzaam maken van de woning. Dit zijn allemaal evidente groeigebieden voor persoonlijk advies. De consument is hiermee nog tamelijk onbekend".

Scildon gaat met een aantal met haar samenwerkende intermediairs de komende maand 'aan tafel' om
samen te bedenken op welke praktische wijze de aanbevelingen uit het rapport omgezet kunnen worden naar concrete activiteiten op het kantoor.

Onderzoeksbureau Fred de Jong en MCH Consultancy hielden in opdracht van Scildon een
onderzoek onder 530 consumenten die gebruik maken van een adviseur. Het gaat
om financieel adviseurs in dienst van banken, verzekeraars, ketens en zelfstandige,
onafhankelijke adviseurs.

Bekendheid met andere diensten bevorderen

Michel van Dam, commercieel directeur Scildon: “Het rapport Klantgerichtheid Verzilveren maakt duidelijk dat de basispositie voor het intermediair prima is. Toch geeft het rapport wel aanleiding om alert te zijn. Consumenten waarderen de financieel adviseur vooral op het gebied van verzekeringen en voor het aanvragen van hypothecair krediet. Natuurlijk zijn dit de kernactiviteiten van de meeste financieel advieskantoren. Toch maakt 70 procent van de klanten zich zorgen over hun financiële positie op langere termijn, bijvoorbeeld over hun inkomen, pensioen en zorgkosten. Slechts achttien procent van de klanten zien hun financieel adviseur als een financiële gids of coach. Hier ligt een grote latente behoefte. Het is van belang, dat de bekendheid van de consument met de andere diensten die de financieel
adviseur kan bieden, wordt bevorderd."

Communicatie op klantgroepen afstemmen

Van Dam: “Het onderzoek laat grote verschillen zien in de behoeftes die verschillende klantgroepen hebben voor wat betreft de dienstverlening die zij het meest waarderen van hun financieel adviseur. De meeste financieel advieskantoren hebben alle categorieën consumenten als klant, maar hanteren één communicatielijn. Kijk je naar de uitkomsten van dit rapport dan lijkt het verstandig om als ondernemer meer onderscheid te maken in het communicatiebeleid voor verschillende doelgroepen.”


Reactie toevoegen

 
Meer over
De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

“Klanten verwachten van de adviseur aandacht voor groen en kwaliteit van leven. Ga dat gesprek aan.” Aldus Theo Krins, Manager Sales bij Scildon. Scildon...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

In de kennissessie ‘Stop met duurzaam beleggen!’ van Scildon op het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart vertelt Dennis van der Putten, Chief...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...