Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken
“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen. Klanten vinden deze oprechte aandacht prettig. Daar pluk jij weer de vruchten van, al is dit vaak niet direct het geval. De investering begint bij inzicht in het klantportfolio. Stap 2 is reactiveren. Maar hoe pak je dit periodieke ‘hypotheek APK gesprek’ aan?”, aldus Obvion.
Marketeer Veerle van der Ven: “Er zijn verschillende software-oplossingen in de markt die je kunt gebruiken om klantinzichten op te halen. Wil je eerst wat stappen zetten in actief klantbeheer voordat je zulke tools aanschaft? Kijk dan eens in het portaal van een geldverstrekker waar je veel zaken mee doet. Die bieden vaak al veel info. Bij Obvion kun je bijvoorbeeld via ons portaal actuele info over het verloop van de hypotheek van de klant downloaden. Hieruit kun je gemakkelijk klantkansen filteren, zoals het einde van de rentevaste periode, ruimte voor een verhoging om te verduurzamen of een verlaging van de tariefopslag.
Kies een kans waarbij je je comfortabel voelt om het gesprek aan te gaan. Houd ook bij wat het resultaat is van je gesprekken. Zo kun je ervaring opdoen met gesprekken die je goed liggen en bepalen wat werkt én wat niet. Om vervolgens het aantal onderwerpen uit te breiden.”
Marketeer Frank Heuts: “Veel mensen willen hun woning wel verduurzamen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Een kans om aan deze klanten te laten zien dat woningverduurzaming stap voor stap kan. Zo wordt het behapbaar. Waarom al die aandacht voor duurzaamheid? Klanten vragen erom, de wereld heeft het nodig en de overheid stuurt erop aan. Cijfers liegen er ook niet om. Bijna de helft van alle (nieuwe) klanten bij Obvion financiert verduurzaming mee in de hypotheek. Tijd om de andere helft ook over de groene streep te halen.”
Ingrid Muller (teamleider klantcontactcentrum) deelt vier tips voor het klantgesprek.
- Zorg voor goede pitch en verras. “Iemand bellen zonder afspraak betekent inbreuk maken op tijd. Zorg ervoor dat je anders bent en daadwerkelijk iets komt brengen. Maak een issue bespreekbaar dat je gesprekpartner hoogstwaarschijnlijk herkent. Zo kom je hopelijk in het ‘luisterend oor’ van je toehoorder. Eindig na de openingspitch met een open vraag en wacht dan op een stilte. Voor een goed gesprek kan deze het beste worden ingevuld door de gesprekspartner en niet door de beller.”
- Luisteren, luisteren, luisteren. “Goed luisteren is belangrijk om te weten wat de vraag is, maar ook om meer te weten te komen over de situatie van de klant en hierop te reageren met empathie. Maak die klik. De klant ervaart deze volledige aandacht als positief.”
- Durf door te vragen. “Doorvragen is nodig om de vraag achter de vraag te ontdekken. Onder water speelt vaak veel meer en daar wil je mee aan de slag. Dat doe je door verdiepende vragen te stellen. Een doeltreffende manier om vragen te stellen is bijvoorbeeld de SPIN-methode, dat staat voor: Situatievragen, Probleemvragen, Implicatievragen en Nut/noodzaakvragen.”
- Waarde toekennen en commerciële kansen opsporen “Het gesprek zit erop? Jij bent de sparringpartner voor de klant, maar weet de geldverstrekker ook te vinden zodra je de mogelijkheden met de klant hebt doorgenomen. We bekijken deze dan binnen de huidige hypotheek en de gevolgen van mogelijk nieuwe stappen. Zo kunnen we weloverwogen keuzes maken. Je blijft als adviseur in de lead, maar samen gaan we waarde proberen te creëren voor jou en je klant. Daar zit voor mij de fun van klantrelaties versterken.”
De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder."
Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/
In de serie 'Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance. Deze column verscheen eerder in InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...
Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg
"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....
Finale VVP Advies Award 2023 in beeld
Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...
Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data
Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...
Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice
Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers....
Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023
Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...
Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint
Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023
ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...
Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023
Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...
Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023
Obvion heeft de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en werd uitgereikt op Hypovak. De jury: "Obvion...