Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data
Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer.
"Dat je als advieskantoor vandaag nog met Actief Klantbeheer moet beginnen en dat je daar echt niet per se actuele data vanuit het systeem van de geldverstrekker voor nodig hebt, wisten we natuurlijk al lang. Wij doen dit al tijden uit naam van onze advieskantoren en met fantastisch resultaat. Deze week bijvoorbeeld schreven we weer een deel van de klanten van een advieskantoor aan, en binnen het uur haalden we er al twee hotleads voor dat kantoor uit. Zo makkelijk en zo effectief. Maar hiermee zijn we er nog niet."
IN IEDERS BELANG
"We willen het natuurlijk nóg beter doen. Nóg pro-actiever en vooral gebaseerd op actuele inzichten. Je wil de klant bijvoorbeeld verrassen als je weet dat diens rente bijna verloopt, als er een life event speelt of als een lagere rente haalbaar is door gestegen woningwaarde. En dan is het wel heel praktisch als je actuele informatie vanuit de geldverstrekker krijgt.
Maar. We weten dat geldverstrekkers gemiddeld genomen best wel terughoudend zijn in het verstrekken van dit soort informatie. Dat ze data technisch gezien kunnen delen is een zekerheidje: geldverstrekkers delen het bijvoorbeeld ook met NHG en gebruiken het in allerhande externe rapportages. Dat kan de reden dus niet zijn. Natuurlijk zit er gevoeligheid in het delen van data: het moet privacy-technisch kunnen, de klant moet het willen en het moet veilig gaan. Zeker. En daarom moeten we terughoudend zijn met de hoeveelheid te delen data en vooral goed kijken naar wélke data een adviseur nu écht nodig heeft."
ESSENTIËLE DATA
FlexFront deed een steekproef onder de aangesloten advieskantoren. W"e vroegen ze welke data ze per se willen hebben en welke data minder urgent is. Daarmee helpen we de interne discussie bij geldverstrekkers. Essentiële data die in de ogen van advieskantoren gedeeld móet worden is hypotheeknummer, duur, inschrijving en info over de leningdelen zoals einde rentevaste periode, LTV en actuele hoofdsom. Heel graag (maar iets minder urgent) ontvangen advieskantoren daarnaast ook informatie over het object (bijvoorbeeld de meest recente waarde), recente wijzigingen en achterstanden.
Laten we van start gaan met het delen van deze data! En hopen dat deze nuancering geldverstrekkers een duwtje in de rug geeft om te beginnen met het delen van data. Dat de kop er af is en iedereen ziet dat het werkt en het mes aan alle kanten snijdt. En dan bouwen we het in de loop der tijd gewoon uit met elkaar. Actief klantbeheer is in ieders belang; en dat van de consument voorop!"
In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer
Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...
Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid
"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...
Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen
"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...
Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom
"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...
Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor
"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...
Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten
VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...
Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024
“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...
Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...
Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen
“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....