Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom
"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst, maar er gebeurt zo weinig!' En: 'Alleen maar als we tijd hebben!' Naast: 'Ik ben te druk met nieuwe klanten!' En niet te vergeten: 'Dan moet de geldverstrekker eerst maar eens data delen!' Laat staan: 'Actief beheer, dat kost alleen maar geld!' Etcetera, etcetera.... Allemaal uitspraken van vakbroeders met goede intenties maar te weinig doorzettingsvermogen. Je zou bijna geloven dat er helemaal niets gebeurde.", aldus Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront.
"Bij FlexFront waren we al een tijdje klaar met alleen maar praten over actief beheer. We dachten, we beginnen gewoon en we zien wel waar het schip strandt. Al was het niet onze verwachting dat het schip zou stranden, want we geloofden oprecht in het belang en de haalbaarheid. We gingen uit naam van onze advieskantoren hun klanten aanschrijven, nabellen en afspraken plannen. We boekten opzienbarende resultaten; menig traject leidde tot 15 procent conversie van koud aanschrijven tot betaald vervolgadvies. Ons actief beheerschip kwam op stoom. En niet alleen bij ons; ook allerlei partijen om ons heen gingen van start, ieder met een eigen manier van werken. Het bleek gewoon een business case te zijn."
"En toen was daar het Outvie Hypotheekevent begin 2023 waar de actief beheerdiscussie ook weer werd gevoerd. Zeven marktpartijen grepen die discussie aan om gezamenlijk de handschoen op te pakken. Samen met de andere partijen hebben wij in de achterliggende maanden allerlei sessies gehouden die resulteerden in een grote bijeenkomst. Daar hebben wij als initiatiefnemers een flink aantal collega’s uit de hypotheekmarkt bijgepraat en is de discussie in de breedte gevoerd."
"Alle inspanningen hebben geleid tot iets moois en volgende week wordt dit branchebrede initiatief gelanceerd. Dat moment is niet het eindpunt, maar wat ons betreft pas het begin is van een prachtige reis. Ik nodig iedereen uit om aan boord te stappen!"
Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/
In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer
Triple i, de uitgever van InFinance, is partner geworden van de Stichting Actief Klantbeheer. Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer; “Het...
Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)
In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....
Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig
De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...
Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer
Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....
Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour
"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...
Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk
Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het...
Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer
Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar...
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...
Adviesalerts! Business Support
(Toon Berendsen in VVP 1, 2023) Het is altijd goed om als financieel adviseur naar nieuwe wegen te zoeken. Ook in dit katern Business Support weer een aantal Adviesalerts!. Verduurzaming,...
Doorlopende ondersteuning toch adviseren?
“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...