Serieuze petitie of lead generator?

Uitvaart via Pixabay (kist in auto)

Verzekeraars proberen wel degelijk 'slapende' uitvaartpolissen te achterhalen, reageert het Verbond op de petitie die Uitvaartverzekeringwijzer.net is gestart.

De site: "Na het overlijden van een dierbare weten nabestaanden vaak niet welke levensverzekeringen hun dierbare had. Hierdoor weten ze niet welk bedrag er beschikbaar is voor de uitvaart. Polissen zijn onvindbaar voor nabestaanden en hierdoor worden lang niet alle levensverzekeringen geclaimd. Nabestaanden laten hierdoor duizenden euro’s liggen. Wij vinden dat dit snel moet veranderen en we zijn daarom een petitie gestart om ervoor te zorgen dat dit probleem op de agenda van de Tweede Kamer komt."

In een tweet reageert woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars: "Zojuist toelichting gegeven op standpunt dat uitvaartverzekeraars meer moeten doen om nabestaanden te achterhalen. Verzekeraars krijgen geen melding als iemand overlijdt. Het Verbond van Verzekeraars heeft eerder voor een melding aan verzekeraars gepleit bij BZK maar daar wil het ministerie nog niet in meegaan. Het Verbond en verzekeraars proberen zelf 'slapende' polissen te achterhalen, maar dat is mensenwerk en daardoor tijdsintensief."

Financieel adviseur Maarten Koster meent in een tweet: "Het is dat ik andere dingen te doen heb, anders zou ik mij de hele dag kunnen opwinden over hoe @ADnl en @NPORadio1 zich laten lenen voor een gratis advertorial voor een vergunningvrije leadgenerator voor de uitvaartbranche, o.b.v. een 'onderzoek'. #manmanman #uitvaartpolis."
 
Koster twittert verder: "De vergeten polisjes zijn die van 100 gulden e.d.. En ja, daar zijn verzekeraars rijk van geworden. Tegelijk doen die verzekeraars niet moeilijk als je jaren later met zo'n polisje komt aanzetten. Het gaat niet om de polissen van 10.000 euro. Daarvan is het bestaan wel bekend."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen - Moneywise 1 mei 2019

Maarten is het ( geloof ik) niet altijd met mij eens maar ik ( in ieder geval deze keer) keer wel met hem. Het is dat ik op vakantie was anders had zijn tekst één op één van mij kunnen zijn. Eén toevoeging, ik stoor me niet alleen aan dit soort partijen maar vooral aan de AFM diet het toe staat!

Maarten Koster - Koster Assurantiën & Financiën 1 mei 2019

Ik zag vanmorgen dat mijn frustratie-uiting op VVP Vandaag was verschenen. Om mijn gezin met kinderen met gemiddelde leeftijd van ± 19 te laten zien waar ik zo nu en dan mee bezig ben, stuurde ik een linkje in de gezinsapp. Ondanks dat ik ook vandaag echt voldoende andere dingen te doen heb, gaf ik er vervolgens een duiding aan die ik hier dan ook maar toevoeg: De reden van mijn frustratie-uiting: Ik sloeg gisterochtend bij het ontbijt het AD open: halve voorpagina gewijd aan dit 'onderzoek'. Ik reed naar kantoor: minutenlang item op Radio 1. Frits Barend erbij, die als enige de ballon nog een beetje door probeerde te prikken door aan een uitvaartondernemer die telefonisch in de uitzending kwam te vragen 'wat kost nu eigenlijk een uitvaart', want natuurlijk zijn uitvaartondernemers hartstikke voor zo'n centrale databank van uitvaartpolissen, want daar hebben ze belang bij. Ik ben daar overigens ook helemaal niet tegen, maar was totaal van de kook dat zowel AD als Radio 1 zich hebben laten misleiden door een (ongetwijfeld breed uitgestuurd) persbericht van 'uitvaartverzekeringwijzer.net, het onafhankelijk informatiecentrum door het zo zwaar op te pakken. Het enige waar het uitvaartverzekeringwijzer.net om te doen is, is meer bezoekers op hun site die berekeningen gaan maken voor uitvaartverzekeringen, want dáár verdienen ze aan. En met de geniepige ondertitel 'onafhankelijk informatiecentrum' wekken ze de suggestie belangeloos te zijn, maar dat is natuurlijk totale onzin. Zij zijn juridisch onafhankelijk van uitvaartverzekeraars, maar commercieel natuurlijk niet. Hun site is één fuik naar de knoppen 'naar Yarden', 'naar Ardanta', 'naar Monuta' enz. en per klik op zo'n knop krijgen ze geld. Prima, iedereen mag z'n brood verdienen, maar met de naam 'uitvaartverzekeringwijzer' wekken ze de suggestie financiëledienstverlener te zijn (de wettelijke term voor iemand die zich met advies over of bemiddeling in verzekeringen bezighoudt), maar dat zijn ze niet (niet ingeschreven in het AFM-register), want ze verwijzen alleen door en adviseren zogenaamd niet. Daardoor hoeven ze niet te voldoen aan de studie- en andere professionaliteitsverplichtingen, hoeven geen toezichtskosten te betalen aan de AFM et cetera, doen een 'onderzoek', krijgen een halve voorpagina van het AD en een minutenlang item bij Radio 1 en kassa! Als ondernemer heb ik respect voor de aanpak vanuit commercieel oogpunt, als gecertificeerd financiëledienstverlener, maar ook als mens met een ethische blik, stoort het mij mateloos. De verzekeraars die eraan meewerken zouden hun beleid op dit punt w.m.b. ook nog eens onder de loep moeten nemen.

Meer over
Kifid: Yarden mag ook vóór 1993 afgesloten pakketpolis eenzijdig aanpassen

Kifid: Yarden mag ook vóór 1993 afgesloten pakketpolis eenzijdig aanpassen

Vanwege de financiële situatie van Yarden mag de verzekeraar de voorwaarden van de pakketpolis eenzijdig wijzigen, ook als het uitvaartdienstenpakket voor 1993...

Ex-kankerpatiënten kunnen zich beter verzekeren

Ex-kankerpatiënten kunnen zich beter verzekeren

Bij jongeren tot 21 jaar die kanker hebben gehad, mag vijf jaar na genezing niet meer worden meegewogen dat zij in het verleden ziek zijn geweest. Ook mensen die...

Monuta pleit voor meer uniforme gemeentelijke grafkosten

Monuta pleit voor meer uniforme gemeentelijke grafkosten

Uit een steekproef door Monuta waarbij 2019 met 2020 is vergeleken, blijken er flinke prijsstijgingen te zijn van gemeentelijke begraafplaatsen. Een graf op...

Monuta: geen andere acceptatie en geen premietoeslag wegens corona

Monuta: geen andere acceptatie en geen premietoeslag wegens corona

Corona is geen reden iemand een uitvaartverzekering te weigeren. Er geldt ook geen premietoeslag. Dat stelt Monuta op de website van Radar in reactie op een item...

Ook uitvaartverzekeringen beter toegankelijk voor ex-kankerpatiënten

Ook uitvaartverzekeringen beter toegankelijk voor ex-kankerpatiënten

Ook uitvaartverzekeraars willen ex-kankerpatiënten die al geruime tijd genezen zijn verklaard een 'schone lei' bieden. Deze consumenten zouden zonder nadere...

Monuta laat rentegarantie en vastgesteld pakket los in nieuwe verzekering

Monuta laat rentegarantie en vastgesteld pakket los in nieuwe verzekering

Een nieuw product van Monuta stapt af van de levenslange rentegarantie. Frank Fransen, directeur Monuta Verzekeringen: "Een levenslange rentegarantie is niet meer...

Verzekeraar hoeft psychiatrische patiënt niet te accepteren

Verzekeraar hoeft psychiatrische patiënt niet te accepteren

Een verzekeraar is niet verplicht alles en iedereen te accepteren. Aldus minister Hoekstra over een inmiddels overleden 25-jarige psychiatrische patiënt die...

Meride Uitvaartverzorging doet vijf procent bovenop polis

Meride Uitvaartverzorging doet vijf procent bovenop polis

Meride verhoogt de waarde van elke uitvaartpolis met vijf procent voor iedereen die de uitvaart door dit bedrijf wil laten verzorgen. Verder claimt Meride lagere...

Coöperatie DELA neemt Yarden over

Coöperatie DELA neemt Yarden over

Een overname uit solidariteit. Zo omschrijft Coöperatie DELA het maandagmiddag aangekondigde voornemen om Yarden over te nemen. De overname heeft geen gevolgen...

"Nog steeds grote premieverschillen tussen uitvaartverzekeringen"

"Nog steeds grote premieverschillen tussen uitvaartverzekeringen"

Nederlanders betalen nog steeds onnodig veel premie voor hun uitvaartverzekering, stelt Uitvaartverzekeringwijzer.net. "Vorig jaar", aldus de site, "maakten we al...