Sieraden niet genoemd als diefstalgevoelige inboedel

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0725) De consument vordert vergoeding van de verzekeraar omdat zijn sieraden zijn gestolen. De verzekeraar heeft de maximale vergoeding uitgekeerd bij diefstal van sieraden die niet in een kluis liggen. De consument stelt dat sprake is van diefstal­gevoelige inboedel, waardoor de verzekeraar gehouden is om ten minste de hierbij horende maximale vergoeding uit te keren. Daarnaast is sprake van misleiding vanwege oneerlijke handelspraktijken. De verzekeraar voert aan dat uit de voorwaarden blijkt wat onder diefstal­gevoelige inboedel moet worden verstaan en wanneer sieraden zijn verzekerd voor welk bedrag. De polis en de voorwaarden moeten in onderlinge samenhang worden gelezen, van misleiding vanwege oneerlijke handelspraktijken is geen sprake. De Geschillencommissie oordeelt dat sieraden niet onder diefstalgevoelige inboedel vallen. De consument heeft recht op de maximale vergoeding bij diefstal van de sieraden die niet in de kluis liggen. Dit blijkt uit de voorwaarden. De klacht is ongegrond en de vordering (40.170 euro) is afgewezen.

De commissie "is van oordeel dat dat sieraden in dit geval niet onder diefstalgevoelige inboedel vallen. In artikel 2 van de voorwaarden 2023 staat een opsomming van zaken opgenomen die onder diefstalgevoelige inboedel vallen. Sieraden worden in deze opsomming niet genoemd. Dit betekent dat de maximale vergoeding van 35.000 euro niet geldt voor de gestolen sieraden van de consument. De klacht is ongegrond.

"Ten overvloede overweegt de commissie tot slot het volgende. In artikel 5.4 van de voorwaarden 2023 staat dat voor diefstal van sieraden een maximale vergoeding van 5.000 euro geldt, indien de sieraden niet in een kluis liggen op het moment van de diefstal. In het onderhavige geval staat vast dat de sieraden op het moment van de diefstal niet in een kluis lagen. De verzekeraar was daarom maximaal 5.000 euro voor de diefstal van de sieraden aan de consument verschuldigd."

Reactie toevoegen

 
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...