Sigaar uit eigen doos

Janthony Wielink 2018 EVENT INKOMEN

Een sigaar uit eigen doos. Zo noemt Janthony Wielink (Enkwest en plenair spreker op het VVP Event Inkomen 25 september aanstaande) de door minister Koolmees aangekondigde tegemoetkoming in de kosten van de loondoorbetaling bij ziekte.

Wielink, in zijn reactie op de dinsdag gesloten internetconsultatie ‘Wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA’: “De tegemoetkoming moet voor een groot deel door de werkgevers zelf opgebracht worden door de verhoging van de Aof-premie met 0,1 procent. Met name kleine werkgevers profiteren (bewust) van de lastenverlichting, de grote werkgevers financieren dit voor het grootste deel. Dit voelt als een sigaar uit eigen doos.”

Een andere reageerder, Robidus, meent: “Wat er gebeurt met de beoogde maatregel is dat de kosten van arbeidsongeschiktheid van kleine werkgevers deels naar grote werkgevers wordt verschoven. Wij hebben echter geen onderbouwing gezien dat de loondoorbetalingskosten van kleine werkgevers naar verhouding daadwerkelijk hoger liggen dan bij grote werkgevers. Bovendien wordt er met deze maatregel geen enkel onderscheid gemaakt naar de mate waarin een werkgever met re-integratieverplichtingen te maken heeft. Ook de kleine werkgever zonder loondoorbetalingskosten profiteert bij deze maatregel van een maximale nominale korting op de premie.“

Naar de mening van Robidus zou een passende maatregel “in direct verband moeten staan met het verlichten van de re-integratieverplichtingen. Hierbij kan met name gedacht worden aan stimuleringsregelingen om de 2e spoor re-integratie te vergemakkelijken. Juist bij kleine werkgevers zijn de 1e spoor-mogelijkheden snel uitgeput en moet er voor adequate re-integratie naar spoor 2 worden uitgeweken. Door bestaande mobiliteitsregelingen te verruimen of nieuwe regelingen te treffen kunnen kleine werkgevers tegemoetgekomen worden in het daadwerkelijk verlagen van de loondoorbetalingskosten.”

WIA-lasten zullen stijgen

De minister stelt ook voor het gedurende vijf jaar niet verlagen van het arbeidsongeschiktheidspercentage van een WIA-gerechtigde vanwege inkomsten.

Volgens Wielink “is duidelijk dat de WIA-lasten door de vijf jaar garantie zullen stijgen. Dit voordeel voor de werknemers wordt daarmee ook weer door de werkgevers betaald. Immers, de gehele WIA-premie komt voor rekening van werkgevers”.

Wielink noemt het “onlogisch dat de werknemer beschermd wordt voor het meer loon verdienen dan de theoretische verdiencapaciteit, maar dat de werkgever dan min of meer buiten spel staat. Er mag (door werkgever of UWV) wel een herbeoordeling worden aangevraagd, maar het enkele gegeven dat er praktisch aantoonbaar een hogere verdiencapaciteit is, leidt dan niet tot een lagere mate van arbeidsongeschiktheid. En juist deze mate van arbeidsongeschiktheid is de grondslag voor de toerekening van de WGA-uitkering aan de werkgever.

“Dit kan tot bijzondere situaties leiden: een werknemer met een WGA 80-100 uitkering (verdiencapaciteit nihil, op arbeidsdeskundige gronden) vindt werk ondanks de beperkingen. De arbeid wordt gedurende een langere stabiele tijd volgehouden. Bij een herbeoordeling op grond van de medische of arbeidsdeskundige situatie (het CBBS) volgt opnieuw dat er geen verdiencapaciteit is. Dit door de beperkingen en de eisen in het CBBS (bijvoorbeeld drie clusters, drie functies). Dan is ook bij een herbeoordeling de mate van arbeidsongeschiktheid 100 procent, terwijl er loonwaardig werk is. Onbegrijpelijk en niet uit te leggen. Wel prettig voor de werknemer (werken is lonend), maar voor de doorbelasting aan de werkgever niet reëel.”

In totaal zijn er 33 reacties op het wetsvoorstel gepubliceerd. Een aantal daarvan betreft het voornemen om het advies leidend te maken van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer bij de toets op de re-integratie-inspanningen (RIV-toets) door het UWV. Dit advies wordt dan per 2021 niet meer door het UWV beoordeeld bij de RIV-toets. Volgens sommige reageerders wordt de rol van de bedrijfsarts zo te groot.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Belastingdienst noemt financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar

Belastingdienst noemt financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar

De Belastingdienst vindt de door minister Koolmees aangekondigde financiële tegemoetkoming loondoorbetalingskosten onuitvoerbaar. Koolmees wil nu de gedifferentieerde...