Sivi: nog volop uitdagingen met idensys

Robin Oostrum SIVI 2017

Idensys is belangrijke stap naar een breed toepasbare authenticatie, maar de koppeling met het Burger Service Nummer (BSN) is een grote uitdaging, aldus SIVI in een whitepaper.

Volgens SIVI is Idensys is in potentie een grote stap voorwaarts op weg naar branchebrede en branche-overstijgende authenticatie. "Het door de overheid geïnitieerde afsprakenstelsel vormt het sluitstuk van een toekomstgerichte strategie van de overheid, nadat DigiD ontoereikend veilig bleek voor alle toepassingen. Maar ook aan Idensys kleven vooralsnog enkele issues, die de kans op snelle en brede acceptatie door zowel organisaties als burgers in de weg kunnen staan", aldus stelt SIVI in een whitepaper.

Robin Oostrum van SIVI: “Financiële dienstverleners kunnen eenvoudig aansluiten op Idensys-middelen via een zogeheten identiteitsmakelaar: een derde partij die alles rondom de aansluiting regelt. De dienstverlener krijgt een nauwkeurige, op overheidsdocumenten gebaseerde set gegevens van de gebruiker – als hij of zij daar toestemming voor geeft uiteraard.”

Idensys kent echter enkele niet te onderschatten uitdagingen, aldus Oostrum. Vooral het geplande gebruik van een BSN-koppelregister, om inloggen bij de overheid, maar ook bij zorg- en pensioenverzekeraars mede mogelijk te maken, is om privacy-redenen omstreden. "Wij bespeuren tevens een kip-ei-probleem: terwijl Idensys vereist dat private partijen authenticatiemiddelen ontwikkelen, zullen die pas op grote schaal instappen als Idensys breed geaccepteerd wordt. Daarnaast vormt de koppeling van nieuwe middelen aan de huidige systemen ook bij Idensys een uitdaging, zeker bij partijen die geen gebruik mogen maken van het BSN."

PAPERS
Eerder verchenen van de stichting SIVI whitepapers over iDIN en 'Het belang van branchebrede authenticatie' en de greenpaper over 'Regie Op Persoonsgegevens'. De komende maanden verschijnen meer whitepapers over het thema branchebrede authenticatie. Hierin zullen onder meer NotarisID en blockchaininitiatieven uitgebreid onder de loep worden genomen. Een afsluitende whitepaper vergelijkt puntsgewijs de belangrijkste initiatieven.
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitaal Paspoort onbruikbaar vanaf 7 januari 2022

Digitaal Paspoort onbruikbaar vanaf 7 januari 2022

Verzekeringsondernemers hebben nog tot 7 januari 2022 de tijd om de overstap te maken naar eHerkenning (voor medewerkers) en Bedrijfscertificaat (voor ondernemingen)...

SIVI publiceert Monitor Personal Data Management

SIVI publiceert Monitor Personal Data Management

SIVI heeft, samen met adviesbureau InnoValor, de eerste Monitor Personal Data Management (PDM) gepubliceerd.  Met de nu verschenen monitor biedt SIVI een actueel...

Digitaal Paspoort per 7 januari 2022 niet langer bruikbaar

Digitaal Paspoort per 7 januari 2022 niet langer bruikbaar

Na 7 januari 2022 kan het Digitaal Paspoort niet meer gebruikt worden. De brancheafspraak is dat verzekeraars, serviceproviders en financieel adviseurs voor eind...

SIVI: online kennisplatform kwaliteit onbemenste toepassingen

SIVI: online kennisplatform kwaliteit onbemenste toepassingen

Na de lancering van de Checklist Onbemenste Toepassingen vorig jaar juli introduceert SIVI nu het online kennisplatform rond kwaliteit Onbemenste Toepassingen binnen...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Aandacht voor uitzonderingen in tweede SIVI AFS Magazine

Aandacht voor uitzonderingen in tweede SIVI AFS Magazine

SIVI heft de tweede editie uitgebracht van het SIVI AFS (All Finance Standaard) Magazine. In deze uitgave veel aandacht voor de ‘uitzonderingen op de standaard’....

Meldingen fouten digitale aanlevering documenten nu ook via Adfiz

Meldingen fouten digitale aanlevering documenten nu ook via Adfiz

Het aantal meldingen fouten digitale aanlevering documenten dat SIVI ontvangt stagneert. Om het makkelijker te maken meldingen te doen, is het meldingsformulier...

Implementatie eHerkenning: "Een mooie tussenstand en nu door!"

Implementatie eHerkenning: "Een mooie tussenstand en nu door!"

‘’Een mooie tussenstand en nu door!" Aldus SIVI-directeur Peter Mols over de stand van zaken bij de overgang van de verzekeringssector naar eHerkenning....

Aplaza gaat digitale gegevensuitwisseling voorzien van SIVI-certificering

Aplaza gaat digitale gegevensuitwisseling voorzien van SIVI-certificering

Aplaza sluit aan bij de recent door SIVI en Adfiz gestarte actie om de kwaliteit van digitale aanlevering van documenten aan het intermediair te verbeteren. Aplaza...

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Met de vertaling van het Ockto Data Model naar de SIVI All Finance Datacatalogus (AFD) is een verdere stap gezet naar eenduidige registratie van klantdata. Peter...