Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Michiel van der Linde

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens." Aldus Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service van Lloyds Bank. " ‘Als ik zeg dat het zo is, dan is het toch zo’. Veel adviseurs hebben deze houding. Het is lastig voor hen als wij als geldverstrekker om onderbouwing of bewijsstukken vragen nadat een adviseur heeft aangegeven dat een situatie ‘is zoals die is’. ‘Het salaris is toch te zien op het bankafschrift?’ Dus waarom wil de bank dan toch nog de salarisstrook zien? Of het bouwen van een gastenverblijf, dat staat toch niet gelijk met het voornemen het als B&B te gaan exploiteren? 

"Wij zullen in de komende tijd vaker voorbeelden van oplichting laten zien en hopen daarmee meer begrip te krijgen voor verzoeken die nu vooral als vervelend overkomen. Preventief fraudebeleid is en blijft noodzakelijk en in ieders belang."

Lloyds Bank organiseerde de expertsessie voor kernrelaties om tijdens een bijeenkomst de laatste marktontwikkelingen te bespreken en te kijken hoe de onderlinge samenwerking kan worden verbeterd.

Van der Linde: “Eén van de zaken die duidelijk naar boven kwam, was de toekomst van het gebruik van brondata. Die techniek ontwikkelt zich nu snel en kan de adviseurs belangrijke tijdwinst opleveren en de foutkans in het acceptatieproces sterk verminderen. Al deze voordelen verdwijnen echter als de acceptatieprocedures bij aanbieders net weer iets anders vragen dan de broninformatie levert. Kortom, tussen broninformatie en acceptatieprocessen bij aanbieders moet een synchronisatie zijn om de voordelen optimaal te benutten.

"Intermediairs horen ook graag terug wat wij met hun feedback doen, zo leerden we tijdens de sessie. Het werkt stimulerend wanneer je als adviseur een suggestie doet en snel daarna hoort dat er daadwerkelijk iets gebeurt met je feedback. Daarnaast is het van belang om periodiek een overzicht aan alle relaties te verstrekken van doorgevoerde verbeteringen. Op die manier ziet iedereen dat er permanent gewerkt wordt aan kwaliteitsverbeteringen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Opnieuw meer hypotheekruimte voor tweeverdieners

Opnieuw meer hypotheekruimte voor tweeverdieners

Voor het verstrekken van een hypothecair krediet aan tweeverdieners kunnen aanbieders uitgaan van een financieringslastpercentage dat wordt berekend op basis van...

Pleidooi voor voor ‘Gezond Verstand Voorwaarden’

Pleidooi voor voor ‘Gezond Verstand Voorwaarden’

Op www.kop-munt.nl een pleidooi van een hypotheekadviseur voor 'Gezond Verstand Voorwaarden'. De adviseur, Niels Greven (Medior Financieel Advies): "Het is de taak...

Meer uitzendkrachten kunnen gebruik maken van Perspectiefverklaring

Meer uitzendkrachten kunnen gebruik maken van Perspectiefverklaring

Het is nu voor meer uitzendkrachten mogelijk geworden een Perspectiefverklaring aan te vragen via hun werkgever.  Uitzendbureaus kunnen al twee jaar lang zelf...

Bank eiste terecht inschakelen hypotheekadviseur

Bank eiste terecht inschakelen hypotheekadviseur

De enkele omstandigheid dat in het verleden een hypothecaire geldlening met een bepaalde hoogte is verstrekt aan Consument betekent niet dat vandaag de dag de verstrekking...

Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

"Met onze campagne willen we bereiken dat de samenleving het gebruik van de intermediaire financieel routeplanner als iets heel vanzelfsprekends gaat beschouwen",...

Intermediaire financieel routeplanner

Intermediaire financieel routeplanner

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar de meeste hypotheken en verzekeringen worden aangeschaft via onafhankelijk financieel adviseurs. Daarom...