Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Michiel van der Linde

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens." Aldus Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service van Lloyds Bank. " ‘Als ik zeg dat het zo is, dan is het toch zo’. Veel adviseurs hebben deze houding. Het is lastig voor hen als wij als geldverstrekker om onderbouwing of bewijsstukken vragen nadat een adviseur heeft aangegeven dat een situatie ‘is zoals die is’. ‘Het salaris is toch te zien op het bankafschrift?’ Dus waarom wil de bank dan toch nog de salarisstrook zien? Of het bouwen van een gastenverblijf, dat staat toch niet gelijk met het voornemen het als B&B te gaan exploiteren? 

"Wij zullen in de komende tijd vaker voorbeelden van oplichting laten zien en hopen daarmee meer begrip te krijgen voor verzoeken die nu vooral als vervelend overkomen. Preventief fraudebeleid is en blijft noodzakelijk en in ieders belang."

Lloyds Bank organiseerde de expertsessie voor kernrelaties om tijdens een bijeenkomst de laatste marktontwikkelingen te bespreken en te kijken hoe de onderlinge samenwerking kan worden verbeterd.

Van der Linde: “Eén van de zaken die duidelijk naar boven kwam, was de toekomst van het gebruik van brondata. Die techniek ontwikkelt zich nu snel en kan de adviseurs belangrijke tijdwinst opleveren en de foutkans in het acceptatieproces sterk verminderen. Al deze voordelen verdwijnen echter als de acceptatieprocedures bij aanbieders net weer iets anders vragen dan de broninformatie levert. Kortom, tussen broninformatie en acceptatieprocessen bij aanbieders moet een synchronisatie zijn om de voordelen optimaal te benutten.

"Intermediairs horen ook graag terug wat wij met hun feedback doen, zo leerden we tijdens de sessie. Het werkt stimulerend wanneer je als adviseur een suggestie doet en snel daarna hoort dat er daadwerkelijk iets gebeurt met je feedback. Daarnaast is het van belang om periodiek een overzicht aan alle relaties te verstrekken van doorgevoerde verbeteringen. Op die manier ziet iedereen dat er permanent gewerkt wordt aan kwaliteitsverbeteringen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bankvergunning in Duitsland voor Lloyds Bank

Bankvergunning in Duitsland voor Lloyds Bank

Om na een mogelijke Brexit in Nederland actief te kunnen blijven, heeft Lloyds Bank een nieuwe bankvergunning aangevraagd en verkregen in Duitsland. Ook is het bijbehorende...

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

"Adviseur bezorgt klant tienduizenden euro's verlies"

Tussenpersonen kiezen volgens de Consumentenbond vaak voor de makkelijkste weg en bieden gewoon aan om over te stappen naar een annuïteitenhypotheek bij een...

30 jaar rentevast aan starters te makkelijk geadviseerd

30 jaar rentevast aan starters te makkelijk geadviseerd

Dat Knab terughoudend is met het adviseren van een rentevaste periode van 30 jaar, blijkt uit de cijfers van HDN. Via Knab vroegen starters in 2018 slechts...

Acceptatiecriteria en voorwaarden bancaire hypotheekverstrekking verder versoepeld

Acceptatiecriteria en voorwaarden bancaire hypotheekverstrekking verder versoepeld

In het vierde kwartaal van 2018 hebben de Nederlandse banken hun acceptatiecriteria en kredietvoorwaarden voor de bancaire hypothecaire kredietverlening verder versoepeld....

Kamerleden willen 'geen gezeur-bepaling' voor kleine hypotheek

Kamerleden willen 'geen gezeur-bepaling' voor kleine hypotheek

Kamerleden Van der Linde en Koerhuis (beiden VVD) vragen minister Ollongren of er een 'geen gezeur-bepaling' kan komen voor kleine hypotheken. Dit naar aanleiding...

"Nederland bespaarde ruim 62 miljoen aan hypotheeklasten in 2018"

"Nederland bespaarde ruim 62 miljoen aan hypotheeklasten in 2018"

Oversluiten van de hypotheek leverde in 2018 een besparing op van 16.557 euro over een periode van 20 jaar. Dat heeft Ikbenfrits.nl becijferd. "Het oversluiten van...