Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Michiel van der Linde

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens." Aldus Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service van Lloyds Bank. " ‘Als ik zeg dat het zo is, dan is het toch zo’. Veel adviseurs hebben deze houding. Het is lastig voor hen als wij als geldverstrekker om onderbouwing of bewijsstukken vragen nadat een adviseur heeft aangegeven dat een situatie ‘is zoals die is’. ‘Het salaris is toch te zien op het bankafschrift?’ Dus waarom wil de bank dan toch nog de salarisstrook zien? Of het bouwen van een gastenverblijf, dat staat toch niet gelijk met het voornemen het als B&B te gaan exploiteren? 

"Wij zullen in de komende tijd vaker voorbeelden van oplichting laten zien en hopen daarmee meer begrip te krijgen voor verzoeken die nu vooral als vervelend overkomen. Preventief fraudebeleid is en blijft noodzakelijk en in ieders belang."

Lloyds Bank organiseerde de expertsessie voor kernrelaties om tijdens een bijeenkomst de laatste marktontwikkelingen te bespreken en te kijken hoe de onderlinge samenwerking kan worden verbeterd.

Van der Linde: “Eén van de zaken die duidelijk naar boven kwam, was de toekomst van het gebruik van brondata. Die techniek ontwikkelt zich nu snel en kan de adviseurs belangrijke tijdwinst opleveren en de foutkans in het acceptatieproces sterk verminderen. Al deze voordelen verdwijnen echter als de acceptatieprocedures bij aanbieders net weer iets anders vragen dan de broninformatie levert. Kortom, tussen broninformatie en acceptatieprocessen bij aanbieders moet een synchronisatie zijn om de voordelen optimaal te benutten.

"Intermediairs horen ook graag terug wat wij met hun feedback doen, zo leerden we tijdens de sessie. Het werkt stimulerend wanneer je als adviseur een suggestie doet en snel daarna hoort dat er daadwerkelijk iets gebeurt met je feedback. Daarnaast is het van belang om periodiek een overzicht aan alle relaties te verstrekken van doorgevoerde verbeteringen. Op die manier ziet iedereen dat er permanent gewerkt wordt aan kwaliteitsverbeteringen."

 

Reactie toevoegen

 
Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Studenten die vanaf 2024 afstuderen, blijkt uit een analyse van Van Bruggen Adviesgroep, worden benadeeld door de nieuwe hypotheekregels, ten opzichte van eerder...

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers....

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...