Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Michiel van der Linde

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens." Aldus Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service van Lloyds Bank. " ‘Als ik zeg dat het zo is, dan is het toch zo’. Veel adviseurs hebben deze houding. Het is lastig voor hen als wij als geldverstrekker om onderbouwing of bewijsstukken vragen nadat een adviseur heeft aangegeven dat een situatie ‘is zoals die is’. ‘Het salaris is toch te zien op het bankafschrift?’ Dus waarom wil de bank dan toch nog de salarisstrook zien? Of het bouwen van een gastenverblijf, dat staat toch niet gelijk met het voornemen het als B&B te gaan exploiteren? 

"Wij zullen in de komende tijd vaker voorbeelden van oplichting laten zien en hopen daarmee meer begrip te krijgen voor verzoeken die nu vooral als vervelend overkomen. Preventief fraudebeleid is en blijft noodzakelijk en in ieders belang."

Lloyds Bank organiseerde de expertsessie voor kernrelaties om tijdens een bijeenkomst de laatste marktontwikkelingen te bespreken en te kijken hoe de onderlinge samenwerking kan worden verbeterd.

Van der Linde: “Eén van de zaken die duidelijk naar boven kwam, was de toekomst van het gebruik van brondata. Die techniek ontwikkelt zich nu snel en kan de adviseurs belangrijke tijdwinst opleveren en de foutkans in het acceptatieproces sterk verminderen. Al deze voordelen verdwijnen echter als de acceptatieprocedures bij aanbieders net weer iets anders vragen dan de broninformatie levert. Kortom, tussen broninformatie en acceptatieprocessen bij aanbieders moet een synchronisatie zijn om de voordelen optimaal te benutten.

"Intermediairs horen ook graag terug wat wij met hun feedback doen, zo leerden we tijdens de sessie. Het werkt stimulerend wanneer je als adviseur een suggestie doet en snel daarna hoort dat er daadwerkelijk iets gebeurt met je feedback. Daarnaast is het van belang om periodiek een overzicht aan alle relaties te verstrekken van doorgevoerde verbeteringen. Op die manier ziet iedereen dat er permanent gewerkt wordt aan kwaliteitsverbeteringen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
(Ex-)kankerpatiënten krijgen moeilijk hypotheek

(Ex-)kankerpatiënten krijgen moeilijk hypotheek

Veel mensen die kanker hebben gehad of kanker hebben lukt het niet om een hypotheek of levensverzekering te krijgen. Dat staat in een onderzoek van het Integraal...

Minister: ook hypotheekverstrekker kan wijzen op funderingsprobleem

Minister: ook hypotheekverstrekker kan wijzen op funderingsprobleem

Minister Ollongren meent dat ook hypotheekverstrekkers potentiële woningkopers kunnen wijzen op de funderingsviewer 'Indicatieve aandachtsgebieden voor funderingsproblematiek'....

"Beheernormen NHG ook toepassen bij overwaarde"

"Beheernormen NHG ook toepassen bij overwaarde"

Het is volgens De Hypotheekshop belangrijk dat NHG ook bij overwaarde de beheernormen gaat toepassen. Dit zou mensen die in een echtscheiding belanden ten goede...

Independer: Eigengeldkaart

Independer: Eigengeldkaart

Alleenwonende starters met een modaal inkomen (36.000 euro) moeten voor de aankoop van een woning veel eigen geld meenemen. Zo moeten deze starters voor bijvoorbeeld...

Private lease verlaagt maximaal leenbedrag fors

Private lease verlaagt maximaal leenbedrag fors

Afhankelijk van het maandbedrag voor de private leaseauto, kan een consument tot tienduizenden euro’s minder lenen voor de aankoop van een eerste of volgende...

Van Bruggen Adviesgroep lanceert 'Chinese hypotheek'

Van Bruggen Adviesgroep lanceert 'Chinese hypotheek'

Vanaf volgende week is het mogelijk om via Van Bruggen Adviesgroep een hypotheek af te sluiten waarbij de geldverstrekker een Chinese Bank zal zijn. De naam van...