Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Michiel van der Linde

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens." Aldus Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service van Lloyds Bank. " ‘Als ik zeg dat het zo is, dan is het toch zo’. Veel adviseurs hebben deze houding. Het is lastig voor hen als wij als geldverstrekker om onderbouwing of bewijsstukken vragen nadat een adviseur heeft aangegeven dat een situatie ‘is zoals die is’. ‘Het salaris is toch te zien op het bankafschrift?’ Dus waarom wil de bank dan toch nog de salarisstrook zien? Of het bouwen van een gastenverblijf, dat staat toch niet gelijk met het voornemen het als B&B te gaan exploiteren? 

"Wij zullen in de komende tijd vaker voorbeelden van oplichting laten zien en hopen daarmee meer begrip te krijgen voor verzoeken die nu vooral als vervelend overkomen. Preventief fraudebeleid is en blijft noodzakelijk en in ieders belang."

Lloyds Bank organiseerde de expertsessie voor kernrelaties om tijdens een bijeenkomst de laatste marktontwikkelingen te bespreken en te kijken hoe de onderlinge samenwerking kan worden verbeterd.

Van der Linde: “Eén van de zaken die duidelijk naar boven kwam, was de toekomst van het gebruik van brondata. Die techniek ontwikkelt zich nu snel en kan de adviseurs belangrijke tijdwinst opleveren en de foutkans in het acceptatieproces sterk verminderen. Al deze voordelen verdwijnen echter als de acceptatieprocedures bij aanbieders net weer iets anders vragen dan de broninformatie levert. Kortom, tussen broninformatie en acceptatieprocessen bij aanbieders moet een synchronisatie zijn om de voordelen optimaal te benutten.

"Intermediairs horen ook graag terug wat wij met hun feedback doen, zo leerden we tijdens de sessie. Het werkt stimulerend wanneer je als adviseur een suggestie doet en snel daarna hoort dat er daadwerkelijk iets gebeurt met je feedback. Daarnaast is het van belang om periodiek een overzicht aan alle relaties te verstrekken van doorgevoerde verbeteringen. Op die manier ziet iedereen dat er permanent gewerkt wordt aan kwaliteitsverbeteringen."

 

Reactie toevoegen

 
Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Uitgaande van de verwachte gemiddelde loonstijging in 2023, stijgt volgend jaar voor de meeste inkomens de maximale hypotheek. Aldus de toelichting bij de Wijzigingsregeling...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Een lening afsluiten om te verbouwen is volgens Geld.nl steeds minder vaak voordeliger dan de hypotheek verhogen. “Alleen voor leenbedragen tot 23.000 euro...

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Een op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren...

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

De terugkeer van de basisbeurs, waar de Eerste Kamer eerder deze week mee instemde, betekent het einde van het sociaal leenstelsel. Als gebaar richting studenten...

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...