Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Ron van Kesteren (portret)

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars.

Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar het fraudebeleid van de keurmerkhouders blijkt dat zij veel doen aan fraudebestrijding. Positief vindt de stichting, want fraudebestrijding voorkomt onnodige premiestijging en dat is goed voor de consument.

De gemiddelde benchmarkscore ligt op 73 procent. Zeven verzekeraars scoren lager dan 60 procent (de laagste 52 procent). Stv-directeur Ron van Kesteren: "Deze keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden."

De hoogste score is voor ASR met 93 procent. Ohra is tweede met 88 procent. Op een gedeelde derde plaats staan met 87 provent vier Achmea-labels: Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis. 

Verbetermogelijkheden
In het onderzoek komen een aantal goede praktijkvoorbeelden naar voren die keurmerkhouders kunnen gebruiken om zich verder te verbeteren. Deze staan in het themarapport. Het rapport bevat ook verbetersuggesties. Een daarvan gaat over een uniforme registratie van incidentonderzoeken in de verzekeringsbranche. Alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, melden hun incidentonderzoeken in principe bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Maar niet alle verzekeraars hanteren dezelfde maatstaven om incidentonderzoeken te melden. Dat komt een goede overkoepelende registratie niet ten goede.

Reactie toevoegen

 
Zes maanden voorwaardelijk en taakstraf voor hypotheekfraude

Zes maanden voorwaardelijk en taakstraf voor hypotheekfraude

(Rechtspraak) Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan hypotheekfraude. Door gebruik te maken van valse werkgeversverklaringen, salarisspecificaties en arbeidsovereenkomsten...

De Goudse betrapt adviseur op fraude

De Goudse betrapt adviseur op fraude

(Rechtspraak) Een financieel advieskantoor heeft volgens de Rechtbank Noord-Nederland De Goudse misleid en moet 116.731,95 euro aan ten onrechte ontvangen verzekeringsuitkering...

Met innovatieve samenwerking beter fraude signaleren

Met innovatieve samenwerking beter fraude signaleren

Om mogelijke fraudegevallen sneller te kunnen signaleren en onderzoeken, ontwikkelde technologiebedrijf Councyl voor het Waarborgfonds Motorverkeer zelflerende software,...

Verbond waarschuwt voor partijen die uit naam van verzekeraars brandveiligheid in huis willen 'controleren'

Verbond waarschuwt voor partijen die uit naam van verzekeraars brandveiligheid in huis willen 'controleren'

Het Verbond van Verzekeraars waarschuwt voor babbeltrucs van criminelen die beweren te komen controleren of je huis voldoende brandveilig is, voldoet aan ‘nieuwe’...

Opgepakt wegens grootschalige hypotheekfraude

Opgepakt wegens grootschalige hypotheekfraude

In het kader van de diverse onderzoeken zijn vijf personen, waaronder de bestuurder van een hypotheekbemiddelingskantoor, aangehouden op verdenking van onder andere...

Nieuwe campagne tegen beleggingsfraudeurs

Nieuwe campagne tegen beleggingsfraudeurs

De AFM en de Fraudehelpdesk delen deze week via social media iedere dag waarschuwingen en tips voor verstandig beleggen. In een video waarschuwen Jort Kelder en...

UWV: 1.400 signalen van overtreding NOW-regels

UWV: 1.400 signalen van overtreding NOW-regels

UWV heeft in 2020 ruim 1.400 signalen ontvangen van mogelijke overtreding van de NOW-regels. Deze signalen betroffen meer dan 1.100 werkgevers. Van deze signalen...

Verzekerde bakt ze bruin met valse NVWA-brief

Verzekerde bakt ze bruin met valse NVWA-brief

Mercurius moet toch uitkeren op de tweede schade, ook al kwam bij de afhandeling van deze schade fraude (vervalsen brief NVWA) aan het licht bij de eerste schade....

Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie...

Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Uit de Themarapportage Incassobeleid en betalingsachterstanden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat keurmerkhouders gemiddeld 3,4 van de maximale...