Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn in de Beursbengel: “Mijn advies is om vandaag al te starten met het vooraf vertellen wat jouw prijs is voor de geleverde diensten. Maar wel in omgekeerde volgorde. Dus eerst jouw toegevoegde waarde duidelijk maken. Dat houdt in dat je start met een risicoanalyse. Wat is van waarde voor je klant en wil hij beschermen? En met welke aansprakelijkheidsstellingen kan hij of zij worden geconfronteerd? Daar worden de financiële situatie, kennis, ervaring, wensen, doelstellingen en risicobereidheid van je klant ‘tegenover’ gezet. Om vervolgens een advies te geven over het vermijden, overdragen, reduceren of accepteren van risico’s. En als er wordt gekozen voor een verzekering, dan hoort daar een goede vergelijking bij, plus evaluatie, hulp bij mogelijke schade en nazorg. Omdat dit alles toch al in jouw dienstverleningsdocument staat, zou ik – nu al – starten om dan aan te geven wat jouw jaarlijkse honorarium of beloning is. Geen klant vindt dat gek, maar juist heel normaal.
“De 100 meter sprint is het koningsnummer op de Olympische Spelen. Hierbij is de start en een zéér korte reactietijd essentieel. Want als je – in een wedstrijd van tien seconden – de eerste voorsprong na het startschot te pakken hebt, is dat een goede voorspeller van de eindoverwinning. Ik wens je succes toe met het uitproberen van en werken met actieve provisietransparantie. Zodat je een goede start maakt in de ‘actieve-transparantiewedstrijd’ en uiteindelijk de eindzege pakt.”
Verzetten zonde van de energie
Sonneveld schrijft “natuurlijk ook niet te zien welk probleem er wordt opgelost met actieve provisietransparantie. Klanten weten al dat je moet betalen als een financieel adviseur iets voor je doet. Voor niets gaat de zon op. En als een klant het wil weten en ernaar vraagt, dan krijgt hij of zij – nu al – een goed antwoord. Plus het feit dat er hierover geen misstanden zijn in de schadeverzekeringsbranche. Dus waarom deze volgende stap?
“Als klanten – bij monde van de Consumentenbond – ernaar vragen. En als de AFM – vanuit het ‘zich sterk maken voor eerlijke en transparante financiële markten’ en ‘bijdragen aan een duurzaam financieel welzijn in Nederland’ – het wil, waarom zou je dan als branche alles op alles zetten om het anders te willen? Het zal er uiteindelijk toch komen; en is het dan niet zonde van alle energie om je er zo tegen te verzetten?”
Reactie toevoegen
Reacties
L.A. Boxma - MKB Verzekeringscollectief 20 juli 2021
Van geen probleem wordt een groot en "belangrijk" issue gemaakt zodat vele wijze dames en heren weer iets kunnen vinden, onderzoeken, bedenken, overleggen en straks uitvoeren. Het blijft een vreemde wereld van mensen die geen enkel benul hebben van de het werk en de werkwijze van de vele intermediairs. Ik kan nog wel een aantal zaken bedenken waarbij transparantie gewenst zou kunnen zijn. Marges van banken op kredietverstrekking bijvoorbeeld of de provisies op leaseovereenkomsten. Stop eindelijk met "verdachtmakingen" en ga gewoon net als wij aan het werk.
"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken....
"Help een klant zonder een rekening te sturen"
"Mijn voorstel is dat jij, als adviseur, deze week in jouw klantengroep op zoek gaat naar één klant die jouw hulp het beste kan gebruiken. En hem/haar/hen...
Goed idee. Slecht uitvoerbaar.
(Opinie Bert Sonneveld in VVP 2-2024) Veel van wat uit ‘Brussel’ komt – de EU-wetgeving – heeft goede bedoelingen, maar over de uitvoerbaarheid...
Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.
De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...
Aan de slag met provisietransparantie
(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...
Het jaar van de (actieve) provisietransparantie
(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...
Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"
“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...
Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"
Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...
Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"
Adfiz-directeur Enno Wiertsema noemt het in zijn maandcolumn de wereld op zijn kop dat de financieel adviseur straks moet uitleggen wat een directe verzekeraar allemaal...
VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.
Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...